A hatvani vasútvonal fejlesztése és a menetidők változása

A Budapest-Hatvan vasútvonalon végrehajtott 160 milliárd forintos beruházás után is csak csekély mértékben csökkentek a menetidők. Az Átlátszó által elemzett adatok szerint bizonyos esetekben mindössze 1 perces javulás tapasztalható.

A MÁV-tól kapott információk alapján a Gödöllő-Aszód szakaszon már megemelték a megengedett sebességhatárt 100, illetve 120 km/h-ra, azonban az Aszód-Hatvan közötti szakaszon az ETCS rendszer tanúsítása még folyamatban van. A hatósági használatbavételi engedély kiadását a nyár második felére tervezik, amennyiben minden feltétel teljesül és a szükséges engedélyek meglesznek, akkor tovább emelhető a sebesség.

A 80a vasútvonalon a tervezett 120 km/órás sebesség helyett a vonatok még 2023 májusában is csak 90 km/h sebességgel közlekednek Gödöllő és Aszód között. A projekt célja az volt, hogy a vonatok gyakrabban közlekedjenek és az utasok minőségibb körülmények között utazhassanak, azonban a Lázár János vezette minisztérium nem nyilatkozik a tervezett sebesség el nem érésének okairól.

A menetidők változását tekintve, 2015 óta az S80-as vonatok menetideje Budapest-Keleti és Aszód között 53 percről 2024 májusától 47 percre csökken. Az IR87-es vonat esetében pedig 2 perces javulás tapasztalható, figyelembe véve, hogy két új megállónál is áll majd. Hatvanig az InterCity vonatok menetideje 2013-ban 51 perc volt, míg 2024-ben már csak 44 perc.

Az Aszód-Hatvan szakaszon az ECTS2 engedélyezése után lehetséges lesz a 160 km/h sebesség, de ez a portál szerint nem jelent érdemi előnyt az utasok számára, mivel a távolság rövidsége miatt a sebességnövelés nem hoz jelentős időmegtakarítást. A MÁV 2022-ben több mint 100 mozdony beszerzésére írt ki tendert, amit a Siemens nyert meg, de a kormány már nem számít a német cég közreműködésére.