A Boeing vállalat kihívásai a légiközlekedési piacon

A Boeing repülőgépgyártó cég részvényei jelentős értékvesztést szenvedtek el az elmúlt időszakban, és a vállalat már nem tartozik a világ legértékesebb cégei közé, bár az utasbiztonság szempontjából a szakértők szerint nincs ok az aggodalomra.

Az Economx által megkérdezett légiközlekedési szakértő, Varga G. Gábor elmondása szerint a Boeing repülőgépeivel kapcsolatos balesetek többségét üzemeltetési vagy emberi hiba okozza, nem pedig a repülőgépek gyártási hibái. A szakértő kiemelte, hogy az ilyen típusú balesetek bármilyen repülőgéppel megtörténhetnek, de a Boeing márkanév miatt kerülnek nagyobb figyelem középpontjába. A cég részvényeinek árfolyama az elmúlt években jelentősen csökkent, és a vállalat már nem számít a legértékesebbek között.

A Boeing repülőgépeivel kapcsolatos incidensek közül kiemelkedik egy Szenegálban történt eset, ahol egy 85 utast szállító gép kigyulladt és lecsúszott a kifutópályáról, tíz ember megsérült. Ezen kívül további két incidens is történt a múlt héten, mindkettő Afrikában, és mindkettő 737-es típusú, öreg gépekkel.

A Boeing vállalatot több probléma is érintette az utóbbi időben, többek között egy Alaska Airlines járaton történt incidens, amikor egy Boeing 737 Max gépből kiesett egy ajtódugó, ami lyukat hagyott a gépen. A Szövetségi Légiközlekedési Hivatal 90 napot adott a Boeingnek a problémák megoldására. A vállalat vezérigazgatója az év végén távozik posztjáról, ami a szakértő szerint a vállalat által elismert kritikákra adott válasz lehet.

A Boeingnél előfordult, hogy nem találták meg az ajtódugókról szóló dokumentumokat, ami további kérdéseket vet fel a gyártási folyamatok átláthatóságával kapcsolatban. A vállalat korábban szorosan együttműködött az amerikai hatóságokkal, ami az ellenőrzés és a gyártás összefonódásához vezetett, ami a biztonság szempontjából nem elfogadható.

A Boeing körüli problémákat súlyosbította, hogy két hibabejelentőt is holtan találtak, akik korábban biztonsági aggályokat vetettek fel a cég repülőgépeivel kapcsolatban. A szakértő szerint a Boeing következő vezetésének és a hatóságoknak a következő években az lesz a feladata, hogy helyreállítsák a szakmában a bizalmi deficitet.

Az utasok és a vásárlók bizalma a Boeing iránt csökkent, de Varga G. Gábor szerint az utasok kevesebb mint 10 százaléka nézi meg a repülőgép gyártóját és típusát foglaláskor. A légitársaságok szakemberei azonban nagyobb figyelmet fordítanak a biztonságra, gazdaságosságra és a pilóták képzésére, és a biztonság a legfontosabb szempont a flottabővítésnél.

A Boeing részvényeinek árfolyama az elmúlt években jelentősen csökkent. Öt évvel ezelőtt még 400 dollár felett jegyezték a részvényeket, de a 737 MAX botrányok és a koronavírus-járvány hatására az árfolyam 100 dollárig esett. A cég piaci értéke is csökkent, öt évvel ezelőtt még majdnem 250 milliárd dollárt ért, ma már csak 110 milliárdot, ami a világ 136. legnagyobb cége, öt évvel ezelőtt még az első 50 között volt.