Thaiföld: Az új ázsiai autógyártó központ

Az Egyesült Államok magas vámokkal tervezi sújtani a kínai elektromos autókat, és Európa is hasonló piacvédelmi intézkedéseket fontolgathat. Ebben a helyzetben Thaiföld kerülhet előtérbe, mint az autógyártók új kedvelt célpontja.

Thaiföld már a hidegháború idején is a nyugatbarát, kapitalista országok közé tartozott, amikor a kommunizmus az Indokínai-félsziget többi államát befolyásolta. Ez a történelmi háttér segítette elő, hogy az ország az autógyártók számára vonzó célponttá váljon.

A képzett munkaerő és a társadalmi rendszer stabilitása ellenére, hogy időnként puccsok és gyakori kormányváltások történnek, Thaiföldet nem érik olyan problémák, mint Kínát.

A kínai autógyártás nehézségei miatt, amelyek a külföldi cégek számára egyre kevésbé értelmesek, mivel nem tudnak onnan exportálni a fejlett piacokra, felmerül a kérdés, hogy mely országok lehetnek alternatívák. India vonzó lehet, de az autógyártásban Thaiföld jelenleg előnyösebbnek tűnik.

Thai kormánytisztviselők már tárgyalásokat kezdeményeztek a Teslával, hogy az országban építsék meg a következő gyárukat. Elon Musk a közelmúltban lemondta indiai útját, majd Kínába repült, hogy megállapodjon az önvezető rendszerek forgalmazásáról.

Thaiföld olcsó termelési lehetőséget kínál, és hozzáférést biztosít a teljes ellátási lánchoz, anélkül, hogy a pekingi vezetés szabályozná. A thai kormány kedvezményekkel próbálja segíteni az elektromos autók elterjedését és a külföldi működőtőke bevonzását.

A régió 650 milliós lakossága jelentős vásárlóerőt képvisel, és várhatóan a Thaiföldön gyártott áruk nem fognak különösebb vámokkal szembesülni a fejlett országokban. A Tesla már tervezi az olcsóbb autók gyártását, amelyeket könnyebben megvalósíthatnak alacsonyabb munkaerőköltségek mellett.

Thaiföld a régió legnagyobb autógyártója és exportőre, ahol jelen van többek között a Toyota, a Honda, a Nissan, a Ford, a GM és a Mercedes-Benz. A kormány tervei szerint 2030-ra a termelés 30%-át az elektromos autóknak kellene adniuk.

A versenyelőnyök között szerepel, hogy Thaiföldön komoly autógyártási tapasztalat áll rendelkezésre, és a Honda és a Toyota már összesen 4,1 milliárd dollár értékű beruházást kötelezett el az országban. A lítiumkészletek felfedezése is hozzájárulhat az akkumulátorgyártás fellendüléséhez.