A vállalkozások nemzetközi terjeszkedésének kihívásai

Az iBanFirst elemzése szerint a régiós vállalatok számos kihívással néznek szembe a nemzetközi piacokon való terjeszkedés során, mint például a márkaimázs, a munkaerő utánpótlása és a finanszírozás kérdései.

Az iBanFirst által összegyűjtött információk alapján a Nemzetközi Valutaalap (IMF) 2,2 százalékos GDP-növekedést jósol Magyarországnak, míg a feltörekvő és fejlődő Európa egészében 3,1 százalékos növekedést vár, ami meghaladja a fejlett gazdaságok 1,7 százalékos gazdasági növekedését. Ez a tendencia azt jelzi, hogy Közép- és Kelet-Európa (KKE) egyre inkább a nemzetközi üzleti terjeszkedés fókuszába kerülhet.

A nemzetközi piacokra lépő régiós vállalatoknak szembe kell nézniük többek között a negatív regionális márkaarculattal, amely gyakran az alacsonyabb minőség és a magasabb kockázat percepciójával társul. A vállalatoknak lehetőségük van ezen tévhitek eloszlatására és nemzetközi hírnevük javítására, ha a magasabb minőségű ajánlatokat részesítik előnyben.

A tőkéhez és finanszírozáshoz való hozzáférés is komoly kihívást jelent, hiszen a likviditás kulcsfontosságú, a tőke kockázatos, és a finanszírozás biztosítása nem egyszerű feladat. Az angyalbefektetők, a kockázati tőke és a magántőkealapok lehetőségeket kínálnak, de ezek eléréséhez szilárd üzleti javaslatokra és a nemzetközi pénzügyi környezet ismeretére van szükség.

A terjeszkedés során a vállalatoknak kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a toborzásra és tehetséggondozásra, hogy a megfelelő szakemberekkel támogassák az új piacokon való növekedést. Ez nemcsak a helyi szakemberek toborzását jelenti, hanem a különböző országokban dolgozó munkaerő irányítását is, miközben a rugalmasság továbbra is kiemelt fontosságú.

Az ügyfélszerzéshez elengedhetetlen a helyi fogyasztói magatartás és preferenciák mélyreható ismerete. A vállalatoknak a marketingstratégiát és a termékkínálatot az egyes piacok egyedi igényeihez kell igazítaniuk, hogy kulturálisan és nyelvileg is hatékonyan tudjanak kommunikálni az ügyfelekkel.

A pénzügyi és devizamenedzsment területén a vállalatoknak az árfolyam-ingadozásokkal kell megküzdeniük, amelyek befolyásolhatják a profitabilitást és a pénzforgalmat. A fintech megoldások integrációja segíthet ezen a területen, de a pénzügyi összetettség továbbra is jelentős kihívást jelent, így fontos egy szakértő partner megtalálása.

Johan Gabriels, az iBanFirst regionális igazgatója szerint a sikerhez elengedhetetlen a jó ellenálló- és alkalmazkodó képesség, az emberi kreativitás kihasználása, valamint a rugalmas döntéshozatal és stratégiai tervezés. Ezek a tényezők segíthetnek egy vállalatnak a globális kereskedelem és a technológiai fejlődés kiszámíthatatlan vizein való eligazodásban. A nemzetközi terjeszkedés bonyolult folyamat, de ha a vállalatok jól kezelik az ügyfeleket és elkötelezettek az innovatív megoldások mellett, jó eséllyel boldogulhatnak az idegen környezetben.