Az autóipar válsága és a kihívások Európában

Az autóipar válságának hatásai és a kínai verseny előretörése voltak a fő témák a Videoton konferencián Székesfehérváron, ahol a vállalatvezetők a kereslet visszaeséséről és az elektromos autók piaci megtorpanásáról beszéltek.

A konferencián részt vevő vállalatvezetők szerint az autóipar válságát az elektromos autók iránti kereslet csökkenése is okozza. Sinkó Ottó kijelentette, hogy Európa "beteg embere" lett, és hibákat követett el, például azzal, hogy egy iparágra ráerőltetett egy trendet. A német autóipar helyzete tükröződik a visszaesésben, és az elektromos autózás üteme is elmarad a várttól, mondta Kis István, a Harman Becker ügyvezető igazgatója.

Karikó Zsolt, a Hanon Systems ügyvezető igazgatója szerint az elektromos autózás megtorpanása érzékelhető, hiszen a nagy megrendelők 15 és 40% között csökkentették a megrendeléseket, és vannak, akik 80%-kal is mérsékelték azokat. Szincsák Attila, a DENSO Gyártó Magyarország alelnöke szerint Európa "lábon lőtte magát", és a benzines autók gyártásához képest kevesebb emberre van szükség az elektromos autók esetében, ami elbocsátásokhoz vezetett.

Lakatos Péter, a Videoton Holding társ-vezérigazgatója szerint Európa nem számít vonzónak, és a kínai cégek előretörése jelentős kihívást jelent. Frank Iepema, a Hydro Exrusion Hungary ügyvezető igazgatója szerint a kereslet alacsony, de a felfutás gyors lesz, és a kínai versenytársak növekedése miatt a vásárlók az olcsóbb kínai autókat részesíthetik előnyben.

Karikó Zsolt hangsúlyozta, hogy Kína és Korea előnyre tett szert az akkumulátorgyártásban, és a kínai cégek olyan támogatásokat élveznek, amelyekkel szemben nehéz versenyezni. Sinkó Ottó szerint védővámok indokoltak lehetnek a kínai cégekkel szemben, és kockázatosnak tartja, hogy sok akkugyár jön Magyarországra.

Tibor Dávid, a Masterplast elnöke szerint az építőipar lefagyott, és Európának át kell gondolnia, hogyan tud versenyképes maradni a következő években. Szincsák Attila elmondta, hogy stratégiájuk szerint az üzletük egyharmadának Európától függetlennek kell lennie, és az átképzéseket már megkezdték.

Lakatos Péter szerint az automatizálás a munkaerőhiány miatt vált szükségessé, de a régióban továbbra is szükség van külföldi munkaerőre. Frank Iepema úgy véli, hogy Európának össze kell fognia a kínai dominanciával szemben, és a fiatalokat itt kell tartani, támogatni az oktatást és az innovációt.

Kis István szerint a tehetségeket Magyarországon kell tartani, és el kell kerülni a szegregációt és az oktatáshoz való egyenlőtlen hozzáférést.