A magyar fiatalok pénzügyi tudatossága aggasztóan alacsony

Egy friss kutatás eredményei szerint a magyar fiatalok harmada alig rendelkezik pénzügyi ismeretekkel, és a 14-18 éves korosztály közel fele még bankszámlával sem rendelkezik.

A K&H kutatása döbbenetes következtetésekre jutott a fiatalok pénzügyi tudatosságát illetően: csupán 57 százalékuknak van bármiféle banki kapcsolata. Az iskolázottság szintje azonban pozitív hatással van a pénzügyi ismeretek meglétére: minél magasabb szintű oktatási intézménybe jár a gyermek, annál nagyobb valószínűséggel rendelkezik pénzügyi tudással.

A kutatás során a K&H a 14-18 éves korosztály pénzügyi tudatosságát és gazdálkodási szokásait vizsgálta, többek között azt, hogy mire költenek, hogyan takarékoskodnak, és mennyire tájékozottak a pénzügyi termékekről.

A fiatalok önállósodása során egyre többen nyitnak bankszámlát, különösen az idősebb korosztály tagjai. Az első folyószámla megnyitásánál gyakran a szülők által használt bankot részesítik előnyben, amit leginkább ajánlások alapján választanak ki. Azonban a kutatás rámutatott arra is, hogy a fiatalok 43 százalékának még mindig nincs saját bankszámlája, mert úgy érzik, erre még nincs szükségük, illetve a megtakarítások mértéke és az elérhető kamatok nem indokolják számukra a banki szolgáltatások igénybevételét.

A pénzügyi tudatosság hiánya aggasztó: a 14-18 éves korosztály 57 százaléka nem rendelkezik elegendő ismerettel a pénzügyek terén. A fiatalokat négy csoportba sorolhatjuk pénzügyi tájékozottság alapján:

  1. A jól vagy nagyon jól tájékozottak, akik aktívan érdeklődnek a pénzügyek iránt és rendszeresen tájékozódnak a témában. Ők alkotják a fiatalok ötödét.
  2. Az érdeklődő halogatók, akik bár érdeklődnek, de még nem cselekedtek, mert úgy vélik, hogy ezzel majd csak akkor kell foglalkozniuk, ha dolgozni kezdenek. Ők a fiatalok közel negyedét teszik ki.
  3. Azok, akik egyáltalán nem érdeklődnek a pénzügyek és banki termékek iránt, szintén a korosztály közel negyedét alkotják.
  4. A tévelygők vagy tájékozatlanok, akik szeretnének többet tudni, de nem tudják, hogyan kezdjenek hozzá. Ők a 14-18 évesek harmadát képezik.

Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója szerint az idősebb fiatalok már reálisabban látják saját tudásukat és tisztában vannak azzal, hogy milyen területeken kellene még fejlődniük. Az iskolázottság szintje továbbra is meghatározó tényező a pénzügyi ismeretek megszerzésében.