Az Európai Tanács szigorította a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátási szabályait

Az Európai Tanács elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások szigorításáról szóló rendeletet, amely új célértékeket állapít meg 2030-ra, 2035-re és 2040-re.

A rendelet célja, hogy csökkentse a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátását, és növelje a kibocsátásmentes járművek részarányát a nehézgépjármű-állományon belül, miközben megőrzi és fokozza az ágazat versenyképességét. A szabályok kiterjesztik a meglévő rendelet hatályát, így a kisebb tehergépkocsikra, városi és távolsági autóbuszokra, valamint a pótkocsikra is vonatkoznak majd a kibocsátáscsökkentési célértékek.

Az új előírások szerint a 16 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépkocsik esetében a jelenlegi, 2025-re vonatkozó 15 százalékos kibocsátáscsökkentési cél mellett, 2030-tól 45 százalékos, 2035-től 65 százalékos, és 2040-től 90 százalékos kibocsátáscsökkentést kell elérni.

A 2035-től érvényes célértékek a közepes méretű tehergépkocsikra, a 7,5 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépjárművekre és a távolsági autóbuszokra, valamint az ezeknek megfelelő, különleges felépítményű gépjárművekre is vonatkoznak. A városi autóbuszok esetében 2035-re az új városi autóbuszoknak 100 százalékban kibocsátásmentesnek kell lenniük, míg a helyközi autóbuszok mentesülnek e célérték elérése alól.

A rendelet a kihirdetését követő huszadik napon lép hatályba, ezzel hivatalosan is érvénybe léptetve az új szabályozást.