Az EU kapuőrként azonosította a Booking.com-ot

Az Európai Bizottság bejelentette, hogy a Booking.com szálláshely-közvetítő platformot hivatalosan is kapuőrként azonosította, és ennek megfelelően szigorúbb versenyszabályoknak kell eleget tennie.

Az Európai Bizottság hétfői tájékoztatása szerint a Booking.com, amely Hollandiában van bejegyezve, a digitális piacokról szóló szabályozás (DMA) alapján mostantól kapuőrnek minősül. A kapuőröknek olyan zárt technológiai rendszereket kell megszüntetniük, amelyek a fogyasztókat elsősorban saját termékeik vagy szolgáltatásaik felé terelik, és lehetővé kell tenniük, hogy a felhasználók "ingyenesen terelődhessenek" az alkalmazásboltjaikon kívüli ajánlatokhoz. A szabályozás célja a tisztességes verseny elősegítése és a szolgáltatások közötti váltás megkönnyítése a fogyasztók számára.

A Booking.com-nak, amely március 1-jén nyújtotta be önértékelését, hat hónap áll rendelkezésére, hogy megfeleljen a DMA-ból eredő kötelezettségeknek, és ezzel nagyobb választási lehetőséget biztosítson a végfelhasználóknak online platformján.

Az Európai Bizottság emellett tájékoztatott arról is, hogy az X Ads és a TikTok Ads online hirdetési szolgáltatások nem minősülnek kapuőrnek a benyújtott önértékelések alapján. Ugyanakkor a brüsszeli testület piaci vizsgálatot indított az X közösségimédia-hálózattal kapcsolatban, hogy további részleteket tisztázzon a platform szabályozási státuszáról.

A közlemény megjegyezte, hogy a TikTok Ads, amely a kínai ByteDance tulajdonában áll, bár teljesíti a DMA szerinti kijelölési küszöbértékeket, mégsem minősül kapuőrnek a szabályozás értelmében.

Megdolgozott a szigorításért a Booking.com

A Booking.com tavaly keveredett szerteágazó botrányba visszaélések és több milliárd forintos tartozások miatt Magyarországon. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023 augusztusának végén indított gyorsított ágazati vizsgálatot az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán a rengeteg – többnyire a Booking.com-ot érintő – beérkezett panasz miatt.

A Spabook nevű wellnessblog később egy levelezésben szúrta ki, hogy a Booking.com olyan jutalékot számlázott ki a szállásadóknak, amelyet azok már befizettek. A szállásadók e-mailt írtak, melyben elmagyarázták, hogy mi történt. A Booking.com ügyfélszolgálata erre automatikus válaszban ígérte, továbbítja az általuk leírtakat. Végül egy újabb automatikus üzenet tájékoztatta a szállásadókat arról, hogy késedelmes fizetés miatt letiltották őket. A Spabook több érintettől is megkapta a befizetések igazolását és a Booking.com-mal folytatott levelezést, melyek igazolják, hogy valóban rendszerhiba és/vagy mulasztás történt a szállásportál részéről.

(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)