A magyarok pénzügyi ismereteinek javítása: már az óvodában kezdődhetne

Egy friss kutatás szerint a magyarok többsége úgy véli, hogy jobb anyagi helyzetben lennének, ha az iskolában kaptak volna pénzügyi oktatást, és sokan gondolják úgy, hogy ezt az oktatást már az óvodában el kellene kezdeni.

A magyarok fele szerint az iskolai pénzügyi ismeretek hiánya miatt nem állnak jelenleg jobb anyagi helyzetben. Az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége által végzett kutatásból az is kiderült, hogy a nők, a diplomások és a városlakók különösen egyetértenek ezzel az állítással. A pénzügyi döntések során a család véleményét tartják a legfontosabbnak, a szakértők és tanácsadók helyett inkább a rokonokra hallgatnak, különösen a nők, a fiatalabbak és az alacsonyabb iskolai végzettségűek.

A kutatásban részt vevők harmada szerint már az óvodában hasznos lenne a pénzügyi ismeretek játékos átadása, különösen a diplomások körében népszerű ez a nézet. Az általános iskolában 45 százalék helyezné el a pénzügyi oktatást, míg a középiskoláig vagy a felsőoktatásig várakozók aránya jóval alacsonyabb. Egyesek szerint az iskolának nem is kellene foglalkoznia a pénzügyi ismeretek átadásával.

A válaszadók többsége úgy véli, hogy ha az iskolákban bevezetnék a pénzügyi ismeretek oktatását, azt kötelező és külön tantárgyként kellene meghonosítani. A diplomások körében ez a nézet különösen erős, míg a szakmunkás végzettségűek inkább a matematika vagy az osztályfőnöki órákba integrálnák a pénzügyi tartalmakat.

A kutatásban megkérdezettek három legfontosabb pénzügyi témát is megjelölhettek, amelyeket szerintük oktatni kellene:

  • a megtakarítások hatékony kezelése,
  • a saját pénzügyi célok tudatos meghatározása, és
  • a felelős pénzügyi döntések meghozatala.

Ezek mellett a banki termékek és feltételek közötti eligazodás, a kockázatok felismerése, a rossz pénzügyi döntések elkerülése, valamint az öngondoskodás is fontos témák, míg a vagyon növelésére kevesebben szavaztak.