A kormány stratégiája az élelmiszeripar fejlesztésére

A magyar kormány versenyképességi stratégiája szerint az élelmiszeripar fejlesztésében kulcsfontosságú szerepet kap az automatizálás, a robotika és a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása. Az iparág a járműipar után a második legnagyobb foglalkoztató, és az ellátásbiztonság szempontjából stratégiai jelentőségű.

Az élelmiszeripar fejlesztésének irányait a 2024-2030-as időszakra vonatkozóan a kormány által meghatározott vízió tartalmazza. A cél, hogy garantálják az ország ellátásbiztonságát, növeljék az üzemek digitalizáltsági szintjét, és az élelmiszeripar termelékenysége az európai mezőny első felébe kerüljön. A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a siker hosszú távon az automatizálás, az MI, az okos szenzorok és az Ipar 4.0 révén érhető el, amely lehetővé teszi a folyamatos működést és a munkaerőigény csökkentését.

A kormány a versenyképességi stratégiai célokat három fő csoportba sorolja, és ezekhez kapcsolódóan javaslatokat is megfogalmaz, melyeket összesen 8 pontban fogalmaz meg. Ezek között szerepel a hazai vállalatok védelme, a technológia és digitalizáció erősítése, valamint az exportösztönzés.

Nagy Márton szerint a kormány célja, hogy 2030-ra Magyarország elérje az Európai Unió fejlettségi szintjének 90 százalékát. Ennek érdekében a foglalkoztatási ráta 85 százalékra, a GDP arányos beruházási ráta pedig 30 százalékra növekedjen, amelyből a vállalati beruházások adnak 20 százalékpontot.

A versenyképességi stratégia hat kiemelt ágazatot tartalmaz, amelyek között az élelmiszeripar is megtalálható, a járműipar, kreatívipar, egészségipar, infokommunikációs szektor, valamint a vegyipar, fémipar és műanyagipar együttese mellett.

Éder Tamás, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara élelmiszeriparért felelős alelnöke bejelentette, hogy a közeljövőben megjelenő pályázati felhívások 200 milliárd forint értékű támogatást biztosítanak az ágazat szereplőinek, amelyek a versenyképes és fenntartható beruházások alapját képezhetik. Az áprilisi Foodtech Show-n is kiemelte, hogy a kicsi-, közepes- és nagyvállalatoknak is találniuk kell innovatív megoldásokat a fejlődéshez, hiszen a versenyben maradáshoz muszáj fejlődniük az élelmiszeripari cégeknek.