A fékfolyadék cseréjének fontossága és gyakorisága

A fékfolyadék rendszeres cseréje elengedhetetlen az autó fékrendszerének megfelelő működéséhez. A szakértők szerint a cserét nem ajánlott otthon elvégezni, és a fékfolyadék típusának kiválasztásánál is figyelembe kell venni a gyártó előírásait.

A hidraulikus fékrendszer alapvető eleme az autóknak. A fékfolyadék továbbítja a fékpedálra kifejtett erőt a fékhengerek felé, amelyek a fékbetéteket a féktárcsákhoz vagy fékdobokhoz nyomják, így lassítva a járművet. A fékfolyadék kenőanyagként is funkcionál, megakadályozva a rozsdásodást. Az Auto Bild szerint a fékfolyadék idővel romlik, ezért rendszeres cseréje nélkülözhetetlen a fékerő megőrzése és a fékek meghibásodásának elkerülése érdekében.

A fékfolyadékot kétévente kell cserélni, függetlenül a megtett kilométerektől. Higroszkópos tulajdonsága miatt képes vizet felvenni, ami rövidíti az élettartamát. A fékfolyadékban oldott víz magas hőmérsékleten gázzá válhat, veszélyeztetve ezzel a fékerő átvitelét. A vízgőz a fékrendszerben rozsdaképződést is elősegíthet, különösen a fékdugattyún, ami csökkenti a kenőképességet. A szilikonalapú fékfolyadék nem szívja fel a vizet, így ezeket a problémákat nem okozza.

Szakember segítségével gyorsan megmérhető a fékfolyadék víztartalma. Ha ez eléri a 3,5 százalékot, a fékfolyadékot ki kell cserélni. A fékrendszer meghibásodhat, ha a fékfolyadék szintje túl alacsony, amit a motortérben lévő tágulási tartály jelzése alapján ellenőrizhetünk.

A fékfolyadék cseréje során számos hiba léphet fel, ezért nem ajánlott otthon elvégezni. A fékfolyadék mérgező és maró hatású, nem érintkezhet a bőrrel vagy az autó fényezésével. A leeresztés és a légtelenítés során levegő kerülhet a rendszerbe, ami a fékek teljes meghibásodását okozhatja. A használt fékfolyadék veszélyes hulladék, amelyet külön kell kezelni.

A fékfolyadék vásárlásakor figyelembe kell venni a DOT-osztályokat, amelyek a forráspont és a hideg viszkozitás tekintetében különböznek. Európában a DOT 3 és 4 osztályok elterjedtek, de a legtöbb modern autó DOT 4-es fékfolyadékot használ. A gyártó előírásainak betartása fontos, mivel különböző forráspontú fékfolyadékok keverése ronthatja a fékfolyadék teljesítményét.

A fékfolyadék hiányának jelei közé tartozik a gyenge fékezés, a fékpedál könnyű lenyomhatósága, az ellenállás hiánya és a késői reakció. Ha a fékek csikorognak vagy meghibásodnak, azonnal szervizbe kell vinni az autót.