A tudatos élelmiszermentés terjedése

A világszerte előállított élelmiszerek harmada pazarolódik el, ami Európában évente közel 90 millió tonna kidobott élelmet jelent. E probléma kezelésére egyre népszerűbb megoldást kínál a Munch alkalmazás, amelyhez már többszáz vendéglátóhely és élelmiszerüzlet, így a SPAR is csatlakozott.

A Munch alkalmazást 2020-ban négy fiatal hozta létre, céljuk az ételpazarlás elleni küzdelem modern technológiai eszközökkel. Az alkalmazás és a hozzá tartozó honlap segítségével az élelmiszerüzletek és vendéglátóipari egységek kedvezményesen kínálják fel az el nem adott, de jó minőségű élelmiszereiket. A Munch segítségével mindenki hozzájárulhat az ételpazarlás csökkentéséhez, miközben minőségi ételeket fogyaszthat kedvező áron. A kezdeményezéshez Magyarországon már több mint 2600 üzlet csatlakozott, és az alkalmazást több mint 1 500 000-an töltötték le. A Munch jelenleg Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában és Romániában érhető el.

A SPAR Magyarország fenntarthatósági programjának keretében kiemelt figyelmet fordít az élelmiszerpazarlás csökkentésére, ezért csatlakozott 2022-ben a Munch kezdeményezéshez. A SPAR-nál egyre többen veszik igénybe ezt a szolgáltatást évről évre.

A SPAR üzleteiben a "muncholók" között 2024-re megnőtt a 45-54 év közötti korosztály aránya, míg az eddig legaktívabb 25-34 év közöttiek a második helyre szorultak. Emellett az 55-65 és a 65+ korosztályokból is egyre többen csatlakoznak az alkalmazás felhasználóihoz.

A Munch szolgáltatás használata egyszerű: az ingyenes mobilalkalmazáson vagy a honlapon keresztül kell lefoglalni a kiválasztott csomagot, kifizetni a kedvezményes árat, majd egy meghatározott idősávban átvenni azt a kiválasztott üzletben.

A SPAR Munch meglepetéscsomagjaiban változatos termékeket kínál: zöldségeket, gyümölcsöket, gyümölcsleveket, csomagolt és csomagolatlan kenyereket, pékárukat, sós- és édes finomságokat, tejtermékeket, tésztákat, szalámikat, felvágottakat, friss tojást, valamint további, hűtést nem igénylő termékeket. Ezeket az élelmiszereket akár 60%-os kedvezménnyel értékesíti az áruházlánc. A SPAR üzletekben a bevezetés óta közel 900 000 csomag talált gazdára, a legnépszerűbbek a pékáruk, amelyek az eladások 41 százalékát teszik ki. A zöldség-gyümölcs csomagok iránti kereslet 2024-re 30 százalékról 37 százalékra nőtt.

A Munchon keresztül nem értékesített jó minőségű élelmiszereket a SPAR a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal együttműködve juttatja el hátrányos helyzetű családokhoz, idősekhez, betegekhez, hajléktalanokhoz. Az állati eredetű élelmiszereket, amelyeket nem vásároltak meg vagy nem kerültek a szeretetszolgálathoz, állatmenhelyeknek és vadasparkoknak ajánlják fel, a maradék pedig biogázüzembe kerül.

Az ételmentő kezdeményezés lehetővé teszi, hogy jelentős kedvezménnyel, gyorsan és kényelmesen juthassunk hozzá jó minőségű élelmiszerekhez. A tudatos élelmiszermentésbe már minden SPAR és INTERSPAR áruházban bekapcsolódhatunk, és a szolgáltatás működésével kapcsolatos információkat a honlapon találhatjuk meg.