A Balkán-kartell és Európa kokainpiaca

A Balkán-kartell a világ egyik legjelentősebb kokaincsempész szervezetévé nőtte ki magát, Európa pedig a legnagyobb fogyasztóvá vált. A jugoszláv háború után kialakult csempészutak és a dél-amerikai termelés növekedése együttesen hozzájárultak a jelenlegi helyzethez.

A balkáni csempészek a 2000-es évek elejétől kezdve kiépítették a Dél-Amerikából Európába vezető kokainszállítási útvonalakat, amelyek a rendőrség számára is komoly kihívást jelentenek. Slobodan Kostovski, akit a társai "a tábornoknak" hívnak, éveken át szervezte a kábítószer tengeri szállítását Európába, mielőtt 2023-ban letartóztatták volna egy 2,7 tonna kokaint szállító vitorláson.

Az elmúlt évtizedben a dél-amerikai kokaintermelés megugrott, és a balkáni kereskedők kihasználták ezt a helyzetet, hogy élénkítsék az európai keresletet. Az Európai Unió ma már a világ első számú kokainpiaca, ahol a balkáni kartell dominálja a logisztikát.

A balkáni csempészszervezetek nem hierarchikusak, hanem kis, mobilis sejtekben dolgoznak, amelyek képesek nagy mennyiségű kokaint szállítani. A bűnüldöző szervek szerint ezek a klikkek együttesen alkotják a Balkán-kartellt, amelynek tagjai a tengeri hajózási vállalatokban is jelen vannak.

Az európai Tengeri Elemző és Műveleti Központ kábítószer ellenes részlege 2023-ban rekordmennyiségű, a Balkán-kartellhez köthető kokaint foglalt le az Atlanti-óceánon, ami 300 százalékos növekedést jelent 2015 óta. Az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatala (UNODC) adatai szerint 2021-ben Nyugat- és Közép-Európában 315 tonna kokaint foglaltak le, ami meghaladja az Egyesült Államokban fogott mennyiséget.

A balkáni csempészek szakemberek egy csoportját alkotják, akik szívesen dolgoznak együtt más nemzetiségű bűnözőkkel, kivéve az Egyesült Államokat. Az Európai Bizottság belügyi biztosa, Ylva Johansson szerint a kábítószerrel kapcsolatos gyilkosságok száma az EU-ban már a terrorizmus áldozatainak számával vetekszik.

A balkáni bűnözők már a jugoszláv háború alatt is kiépítettek egy csempészhálózatot, amelyet a 2000-es évek elején tovább fejlesztettek Latin-Amerikában. A balkáni hajózás évszázados tapasztalatai segítették őket a transzatlanti csempészútvonal kiépítésében. A balkáni diaszpóra bűnözői az utcai értékesítéshez szükséges infrastruktúrát is biztosították Európában.

Kostovski, aki a balkáni gengszterek első hullámával érkezett Latin-Amerikába, 2006-ban került a brazil rendőrség radarjára. A Niva-jelentés szerint Kostovski és társai az MSC hajóit célozták meg a kokaincsempészethez, és több alkalommal próbáltak kokaint Európába szállítani a cég hajóin.

Az európai rendőrök az EncroChat és a Sky ECC titkosított kommunikációs szolgáltatások lehallgatásával több bűncselekményt is megakadályoztak. Kostovski 2023 közepén egy titkosított platformon keresztül szervezett nagy szállítmányt, amit végül a hatóságok lefoglaltak.

Az Europol szerint a balkáni kartell taktikája folyamatosan fejlődik, és továbbra is elárasztják Európát kokainnal, annak ellenére, hogy a nagy csempészeket lefülelték.