A Kispolszki története: Olasz tervezés, lengyel siker

A Polski Fiat 126p, vagy ahogy sokan ismerik, a Kispolszki, egy olasz tervezésű, de Lengyelországban és Magyarországon igazán népszerűvé vált kisautó. A Telex és az autóMAGAZIN együttműködésében megjelenő cikk a május 10. és 12. között Balatonfüreden zajló Concours d’Elegance veterántalálkozó apropóján idézi fel a kultikus jármű történetét.

Németországban Bambinóként, Lengyelországban Maluchként, Magyarországon pedig Kispolszkiként ismert a Polski Fiat 126p, amely az olasz piacon nem aratott sikert, mivel megjelenésekor már elavultnak számított. Az 1972-es Torinói Autószalonon bemutatott Fiat 126 a legendás 500-as utódjaként nagyobb utasteret és biztonságot ígért, de az olasz vásárlók már más típusú autókat kerestek.

Olasz kudarc, lengyel és magyar siker

A lengyel autóipar fejlesztése érdekében 1971-ben megkötött olasz együttműködés eredményeként született meg a Kispolszki, amelyet Bielsko-Bialában és Tychyben gyártottak. A Polski Fiat 126p a hetvenes években vált népszerűvé Lengyelországban és Magyarországon, ahol az elérhető mindennapi autózás szimbólumává vált, annak ellenére, hogy motorja kezdetben mindössze 594 köbcentis és 23 lóerős volt.

A Kispolszki jelentős vibrációkat produkáló motorja, egyszerű műszaki megoldásai és kis méretei ellenére kiegyensúlyozott útfekvést biztosított. A könnyű kormányzás és a négy dobfék a kor színvonalának megfelelő fékezést tett lehetővé, bár a mai forgalomban ezek az értékek már nem elegendőek.

1987-ben megjelent a vízhűtéses 126 BIS változat, amelyet 1991-ig gyártottak, de Magyarországra nem exportáltak. A BIS könnyen felismerhető volt a hátsó csomagtérajtajáról és a rendelhető hátsó ablaktörlőről.

A Fiat 126p karosszériája és beltere egyszerűségével tűnt ki, és a kelet-európai rendszerváltás előtt a korlátozott piaci lehetőségek miatt sokan elfogadták a kisebb-nagyobb meghibásodásokat. A gyártás évtizedei alatt kevés változtatáson esett át a modell, de 1985-ben modernizálták a műszerfalat és további kényelmi funkciókat adtak hozzá. Több mint 3,3 millió darabot gyártottak, és az utolsó példányok 2000 szeptemberéig kerültek ki a gyártósorról.

A fotók alapján átutalt előleg

Juhász Gábor története bemutatja, hogyan került ismét egy Kispolszki a családjába. Egy 1990-ben készült, muzeális minősítésű példányt vásárolt meg, amelyet 16 évig nem használtak. A vásárlás előtt átutalt előleg és a későbbi felújítás során a cél az volt, hogy az eredeti állapotot megőrizzék. A felújítás során a webshopok segítségével szerezték be a szükséges alkatrészeket, és öt hónap munkával állították helyre a járművet. A veteránvizsgán könnyen átment, de Gábor csak ritkán használja, főként örömautózásra és rövidebb kirándulásokra.

Szöveg: Taskó Miklós