A középszintű történelemérettségi kiemelt témái és feladatai

Ma délben ért véget a középszintű történelem írásbeli érettségi, amelyen 68 802 diák vett részt, míg az emelt szintű vizsgán 7679 diák ült a padokban.

A diákok a középszintű írásbeli vizsga első részében többek között a kereszténység, az iszlám vallás terjeszkedése, Hunyadi Mátyás, a barokk és a Rákóczi-szabadságharc témaköreiben válaszoltak a kérdésekre. A második részben pedig esszét kellett írniuk, mely során választhattak a második világháború kirobbanásának vagy az angol alkotmányos monarchia elemzésének, illetve a gazdasági rendszerváltoztatás vagy az Erdélyi Fejedelemség etnikai, vallási viszonyainak tárgyalásának témái közül.

A vizsga első részében a diákoknak 12 rövidebb feladatot kellett megoldaniuk, például a kereszténységről, az iszlám vallásról, Hunyadi Mátyásról, a barokkról és a Rákóczi-szabadságharcról is kaptak kérdéseket. A második részben két témáról kellett esszét írniuk: egy egyetemes történelemre vonatkozó rövid feladatot és egy magyar történelemre vonatkozó hosszú feladatot kellett kidolgozniuk.

A Telexen Repárszky Ildikó, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára élőben ismertette a középszintű történelemérettségi néhány érdekes feladatának megoldását. Repárszky Ildikó a Telexen élő videóban is ismertette néhány nehezebb feladat megoldását, és a nem hivatalos megoldásokat is elkészítette a Telexnek. A történelemérettségi hivatalos megoldókulcsa csütörtökön fog megjelenni az Oktatási Hivatal honlapján.

FIGYELEM!!! Aki szeretne gondolkodni a feladatokon, és nem azonnal a megoldásokra kíváncsi, az kattintson ide, ahol megtalálja az üres feladatlapot.

„Alapvetően könnyű volt az idei középszintű történelemérettségi, sok ismerős feladatot kaptak a diákok, csak néhány problémás rész volt a vizsgán” – mondta Repárszky Ildikó a Telexnek. A diákjait megosztotta az idei vizsga: volt, aki nehéznek, más könnyűnek találta a feladatlapot.

Repárszky Ildikó szerint a diákok félni szoktak azoktól a feladatoktól, ahol stílusjegyeket kell felismerniük: a negyedik feladatban a barokk stílushoz kapcsolódó kérdéseket kaptak. Viszont az előző évekhez képest könnyebbség volt, hogy itt nem kellett felismerni a stílust, azt megadták, csak fel kellett ismerni a jellemzőit. Az új középszintű témakörök közül egy került csak be az idei feladatok közé: a 12. feladatban Magyarország 1945 utáni demográfiai viszonyaira kérdeztek rá, ez eddig csak emeltszinten volt téma.

Az érettségi második részében a diákoknak két témáról kellett esszét írniuk. Az érettségizők az egyetemes történelemre vonatkozó esszétémáknál a második világháború kirobbanásáról vagy az angol alkotmányos monarchiáról írhattak. A magyar történelemre vonatkozó témáknál a gazdasági rendszerváltoztatásról vagy az Erdélyi Fejedelemség etnikai, vallási viszonyai közül választhattak. Ezt úgy tehették meg, hogy az egyik feladatnak 1849 előttinek, a másiknak 1849 utáninak kellett lennie.

Repárszky szerint a második hosszú esszé jelenthetett kihívást a diákoknak, ami az Erdélyi Fejedelemség etnikai, vallási viszonyairól szólt. Ehhez kevés volt a tárgyszerű, megfogható ismeret. Igaz, a forrásokból ki lehetett indulni, az atlasz nagyon jól használható volt, mert az etnikai, vallási viszonyokat le lehetett olvasni róla. Itt arra volt szükség, hogy a diákok tudják, hol találják ezeket az adatokat. Aki ezt választotta, annak a II. világháborúról kellett írnia az egyetemes történelmi esszét. Repárszky szerint ez a téma egy az egyben volt már korábban, csak más forrással.

A hivatalos javítókulcs csütörtökön fog megjelenni az Oktatási Hivatal honlapján. Addig is Repárszky Ildikó videóban ismertette néhány érdekesebb feladat megoldását, és írásban is megoldotta a történelem írásbeli első részében található feladatokat, amiket itt nézhet meg.