A magyarok borravalózási szokásai

A HelloPay által végzett kutatás rávilágított, hogy a magyarok hogyan viszonyulnak a borravalóhoz a vendéglátóhelyeken, különös tekintettel a szervízdíj megjelenésére és a digitális fizetési módok terjedésére.

A magyar felnőtt lakosság körében eltérőek a vélemények arról, hogy mikor, kinek és mennyi borravalót illik adni, különösen a vendéglátóiparban. A megkérdezettek negyede mindig ad borravalót, ha elégedett a szolgáltatással, míg 13 százalékuk soha. A 18-65 éves magyar internetezők 75 százaléka rendszeresen látogat el vendéglátóhelyekre, ahol az éttermek és a cukrászdák, kávézók a legnépszerűbbek.

A borravaló adásának gyakorlata változóban van: minden ötödik válaszadót a szokás vezérli, közel minden harmadik csak akkor ad, ha elégedett a szolgáltatással, és egytizedük az aktuális hangulata alapján dönt. A szervizdíj, amely egyre több helyen automatikusan hozzáadódik a számlához, kötelezően a munkabérek kifizetésére szolgál, és nem csak a pincérek részesülnek belőle. A megkérdezettek 75 százaléka tisztában van a borravaló és a szervízdíj közti különbséggel.

A szervizdíjas helyeken közel negyedük ad borravalót, ugyanennyien viszont sosem, mivel úgy vélik, hogy a szervizdíj maga a borravaló. A szolgáltatással való elégedettség a fő motiváció a borravaló adásához Magyarországon, ahol szervizdíj nélkül 5-10 százalék, szervizdíj mellett átlagosan 6 százalék borravalót szokás adni.

A bankkártyás fizetés (70 százalék) mára megelőzte a készpénzes fizetést (59 százalék) a vendéglátóhelyeken. A keleti országrészben élők ragaszkodnak a papírpénzhez, míg a fiatal felnőttek körében a mobiltelefonos fizetés a legelterjedtebb. Bankkártyával fizetéskor a megkérdezettek 71 százaléka ad borravalót, legtöbben készpénzben, minden harmadik válaszadó pedig a szolgáltatót kéri meg, hogy növelje meg a számlát az extra díjjal, 16 százalékuk pedig saját maga írja be a terminálba a pincérnek szánt összeget.