Az Astoriánál zajló zebraépítés körüli problémák

A választások közeledtével az Astoriánál folyó zebraépítés kivitelezése késik, ami szakértők szerint műszaki okokból nem indokolt. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint a munkálatokat 10 nap alatt is be lehetne fejezni, azonban a projektet szándékosan húzzák, hogy a választási kampány végén fel lehessen mutatni az eredményt.

Április 19-e óta tartanak a munkálatok az Astoriánál, amelyek május 30-ig okoznak forgalmi korlátozásokat és növekedett károsanyag-kibocsátást a környéken élők számára. A VEKE elnöke szerint a zebraépítés szükségességét senki sem vitatja, de a kivitelezés hosszát műszaki szempontból nem tartja indokoltnak.

A munkálatok során a járdaszigetet teljes hosszában elbontották, holott csak egy rövidebb szakaszon lett volna szükséges, és a leásás mélysége is kérdéseket vet fel. A BKK szerint az M2-es metró aluljáróját a munkák nem érintik, de a leásás mélysége Dorner Lajos szerint az aluljáró födémjéig ér.

A BKK a projekt bekerülési költségét 40 millió forintra becsüli, ami a VEKE vezetője szerint a gyors és hatékony kivitelezés költségének közel a duplája lehet. A költségek egy része a forgalmi lámpák kiépítésére megy, annak ellenére, hogy az autósok lámpáihoz nem nyúlnak.

A közlekedésbiztonsági okokból szükséges középsziget visszaépítése a gyalogosok védelmét szolgálja, és a közlekedési paradigmaváltást jelzi a fővárosban. A zebraépítések sorozata a belvárosi „autópálya” építéseit és azok műtárgyait hivatott eltüntetni, hogy a gyalogosok kerülhessenek ismét a közlekedés fókuszába. Az akadálymentesítés is fontos szempont, és az új közlekedésszervezési felfogás szerint csak ott van szükség aluljáróra, ahol az a metróba vezet.