Hogyan kezeljük az érettségi miatti szorongást?

Az érettségi vizsgák közeledtével sok diák szembesül a szorongás különböző formáival, amelyek a buborékfólia beszerzésétől a szóbeli vizsgák utáni OKJ-s tanfolyamok böngészéséig terjedhetnek. Az érettségi története során a magyar diákok többsége szorongást tapasztal, annak ellenére, hogy a vizsga jelentősége társadalmi szempontból talán túlértékelt. Tárnok Zsanett klinikai szakpszichológus szerint az érettségi egyfajta beavatási rítus, amelynek során a diákoknak szélsőséges körülmények között kell helytállniuk, ami kollektív szorongást válthat ki.

A pszichológus kiemeli, hogy a teljesítményszorongás egy kognitív torzítás, amely a kudarcra fókuszál, és az érintettek nem képesek racionálisan értékelni a helyzetet. A szervezet fiziológiai reakciókat is produkál, mint például a stresszhormon-szint emelkedése vagy a pulzus felgyorsulása, ami akár hányást is okozhat.

Az érettségihez való pszichés felkészülés során fontos megtalálni az optimális stresszszintet, amely elősegítheti a jobb teljesítményt. Tárnok Zsanett azt javasolja, hogy a diákok vizsgálják meg azokat az elvárásokat, amelyek a szorongást okozzák, és próbálják meg a szorongást a javukra fordítani. A pszichológus szerint a teljesítményhelyzetek gyakorlása is segíthet, amelyben a szülők vagy a tanárok is támogatást nyújthatnak. A vizsga előtti és utáni aktív cselekvés, mint például a fizikai munka vagy a mindfulness technikák, szintén segíthetnek a szorongás kezelésében.

A pszichológus nem javasolja a serkentő- és nyugtatószerek vizsgák előtti alkalmazását, mivel ezek túl sok rizikót jelenthetnek az érettségiző számára. Az érettségihez való hozzáállás megváltoztatása, például a korábbi érettségi feladatsorok gyakorlása is segíthet a diákoknak abban, hogy kevésbé érezzék szélsőséges helyzetnek a vizsgát.