Átalakul a Mol árazási rendszere

A Mol változtatásokat hajt végre az üzemanyagok árképzésében, lehetővé téve, hogy heti két alkalom helyett akár többször is módosíthassa az árakat a világpiaci helyzet függvényében.

Eddig a hazai benzinkutakon hetente kétszer, szerdán és pénteken történt meg az árváltozás, azonban az Index által megszerzett dokumentumok szerint a Mol mostantól eltérhet ettől a gyakorlattól.

A Mol egy levélben tájékoztatta partnereit az árképzési gyakorlat változásáról, amelynek értelmében a cég több szabadságot kap az üzemanyagok nagykereskedelmi árainak meghatározásában. A magyar olajipari társaság azzal indokolja a lépést, hogy “rugalmasabban tudjunk alkalmazkodni a folyamatosan változó világpiaci helyzethez”, amit gyors és ugrásszerű árváltozások jellemeznek a jelenlegi környezetben. Ezek árait a keres-kínálati viszonyok mellett a háborús konfliktusok és a forint árfolyamának mozgása is befolyásolja, valamint a kőolaj-kitermelés szabályozása is hatással van rájuk.

A cég szerint a változtatás célja, hogy rugalmasabban reagálhasson a világpiaci változásokra, így a heti többszöri árazás lehetőségével gyorsabban tudnak alkalmazkodni a piaci volatilitáshoz.

A Mol hangsúlyozza, hogy bár lehetőség nyílik a heti többszöri árváltoztatásra, ez nem jelenti automatikusan, hogy minden héten többször is változni fog az ár.

Az árak változása tehát a világpiaci körülmények függvényében történik majd, és csak akkor kerül sor az árak módosítására, ha ez indokolt. Az viszont biztos, hogy a héten szombaton változni fognak az árak, a Mol bejelentése szerint május 4-től újabb 4-4 forinttal csökken a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a múlt héten felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy önkéntes alapon csökkentsék az áraikat, különben a kormány két hét múlva valamit lépni fog. Orbán Viktor pedig megerősítette péntek reggel, hogy a nagykereskedőktől elvárt régiós benzinárat úgy fogják számolni, hogy akár magasabb is lehet az átlagnál. A kormányfő a Kossuth rádióban beszélt az üzemanyagárakról, és arra kérte Nagy Márton nemzetgazdasági minisztert, hogy ne erőből lépjen fel, hanem egyezkedjen az üzemanyagkereskedőkkel.

Orbán Viktor hozzátette, hogy a korábban javasolt regionális átlagár nem volt hibátlan, mivel a KSH által használt adatok a szomszédos országok mellett még a lengyel, a cseh és a bolgár árakat is magában foglalták. Az üzemanyag-kereskedők ezt nem tartották fairnek, ezért a középárat, amihez a kormány kötni akarja a magyar árszínvonalat, a szomszédos országok átlagárában határozzák meg.

Az üzemanyagárak hosszú ideje magasabbak a magyar kutakon, mint a környéken, ahogy egy infografika is mutatja, amely a tavaly januártól idén április közepéig terjedő időszakot öleli fel. Az Index szerint a Mol-tól kiszivárgott levél alapján a heti többszöri árazás bevezetésével a kutak „a mindenkori piaci viszonyokat jobban tükröző áron vásárolhatják meg az üzemanyagot”. Az oka a kőolaj világpiaci árának hirtelen változásai a különböző háborús- és gazdasági válsághelyzetek miatt.

(MTI/Blikk)