A hazai használtautó-piac lassú mozgása és a várható változások

A hazai használtautó-piac még nem mutat jelentős növekedést, de Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint a jövedelmek reálértékének növekedése után a vásárlások száma is emelkedni fog.

A DataHouse adatai alapján áprilisban 8917 import használt személyautó kapott magyar rendszámot, ami több mint 9 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az év első négy hónapjában a használtautó-import 36 133 darabot tett ki, ami 3,6 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakához képest.

A piac továbbra is kihívásokkal néz szembe, mivel az előző évben jelentősen emelkedtek a használt autók árai. Halász Bertalan szerint a piaci fordulat a második félévben várható, és az importált autók mennyisége az éves szinten 5-6 százaléknál nagyobb mértékben nem fog nőni.

Az euró magas árfolyama miatt az importált autók árelőnye csökkent, ami a belföldi használtautó-piac forgalmának növekedéséhez vezetett. Jelenleg a hazai piac havi 76 ezer személyautó feletti forgalmat bonyolít le, ezzel hónapról hónapra megdöntve a korábbi rekordokat.

Az importált használt autók márkaösszetétele is jelentősen megváltozott az évek során. A német presztízsmárkák, mint az Audi, BMW és Mercedes, elvesztették korábbi súlyukat, és egyikük sem került az idén a legnépszerűbb márkák első három helyére. A piaci koncentráció is csökkent; tíz évvel ezelőtt az első hat legnépszerűbb márka adta a behozatal 59 százalékát, míg ez az arány mostanra 49 százalékra esett vissza.

Az év első négy hónapjában a behozott használt autók között a Volkswagen vezet 12,7 százalékos részesedéssel, az Opelt (8,9 százalék) és a Fordot (8,8 százalék) követi szorosan.

A dízelmotorok hatékonysága ellenére egyre kevésbé népszerűek a használtautó-piacon, részben a gázolaj-ellenes környezetvédelmi mozgalmak és a magas üzemanyagárak miatt. Nyolc évvel ezelőtt a dízelautók még az összes forgalomba írott személyautó-állomány felét tették ki, az elmúlt tizenkét hónapban azonban ez az arány Németországban alig több mint 15 százalékra csökkent. A dízelmotorok különösen a kis- és kompakt autók szegmenséből szorultak ki, és sok gyártó már nem is kínál ilyen opciót az alsóbb szegmensekben.

Az Auto Bild szakemberei által tesztelt három használtautó-modell, a VW Golf 7 1.6 TDI BlueMotion, a Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic és a BMW 320d Efficient Dynamics Edition, mind öt liter alatti átlagfogyasztást ért el a gyakorlati teszten, ami azt mutatja, hogy vannak még olyan dízel meghajtású használt autók, amelyek gazdaságosak lehetnek a magas üzemanyagárak mellett is. Ezek a modellek különböző árkategóriákban érhetők el a hazai használtautó-piacon, ahol a Golf 7-et már 2,5 millió forinttól, a Fiestát 1,3 millió forinttól, míg a BMW 320d-t 2,5 millió forinttól kezdődő áron kínálják.

Ezzel szemben az újautók piaca jelentős növekedést mutatott, hiszen idén áprilisban 10 402 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 21,4 százalékos növekedést jelent a tavalyi áprilishoz képest, az idei és tavalyi első 4 hónap tekintetében pedig 10,4 százalékos növekedést. 2024 január és április között összesen 42 075 új személyautó tette meg első kilométereit a magyar utakon. A kishaszongépjárműveknél is jelentős, 46,3 százalékos növekedést tapasztaltak tavaly áprilishoz képest, és az elmúlt 4 hónapban már 10 664 új kishaszongépjármű jelent meg a forgalomban. A kereskedők csábító kedvezményekkel csalogatják a vásárlókat, és tavalyhoz képest 10-15 százalékos csökkenések is megfigyelhetőek az átlagárakat illetően.