Mennyire drága a tankolás Magyarországon?

Az Európai Bizottság adatai alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hetente közzéteszi a régiós üzemanyagár-rangsorát, amely fontos szerepet játszhat a kormányzati beavatkozások tervezésében az üzemanyagpiacon.

Az Európai Bizottság legfrissebb adatai szerint a benzin ára Magyarországon csupán 5 forinttal magasabb az átlagnál, ami 0,8%-os emelkedést jelent, míg a dízel esetében a különbség még kisebb, mindössze 2 forint, ami 0,3%-os növekedést mutat. A múlt heti adatokhoz képest, amikor a benzin és a dízel ára egyaránt 640 forint volt a környező országokban, a dízel ára mostanra jelentősen csökkent, amit a dízel finomítói prémiumának csökkenése magyarázhat. A benzin árának regionális összehasonlítását térképen is megtekinthetjük, míg a dízel helyzetét szövegesen ismertetik.

A KSH statisztikái alapján, amelyeket a Bizottság adataira támaszkodva állítanak össze, a magyar benzin ára 18 forinttal drágább a régiós átlagnál, ami 2,9%-os emelkedést jelent, míg a dízel esetében 14 forintos felárat kell fizetni, ami 2,3%-os többletet jelent. Az elemzések rámutatnak, hogy a KSH módszertanának vannak torzító hatásai, például Bulgária beleszámítása a régiós átlagba, ami nehezen érthető, tekintettel az ország távolságára és piaci szerkezetére.

A változások kapcsán Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter értékelte a Mol legújabb lépését, amely 10 forintos árcsökkentést jelentett minden töltőállomáson. A miniszter szerint fontos lehet, hogy a szomszédos országok üzemanyag átlagára legyen a referenciaérték, és ezt a kormányzat megfontolja. A Mol döntése, amely 10-10 forintos csökkentést hajtott végre, valószínűleg hozzájárul ahhoz, hogy a magyar üzemanyagárak a középmezőnyben maradjanak.