A Budapest-Belgrád vasútvonal és a lehetséges kínai motorvonatok

Kína és Szerbia közötti üzlet keretében érkezett meg Szerbiába a CRRC Changchun gyártotta villamos motorvonat, amely akár 200 km/h sebességre is képes, és felmerült annak lehetősége, hogy ezek a vonatok a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán is közlekedjenek.

A Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának kiszolgálásához a MÁV-Startnak jelenleg nincs elegendő járműve, ezért felvetődött, hogy a Szerbiának átadott kínai villamos motorvonatokat homologizálhatják erre a szakaszra is. A CRRC Changchun cég által gyártott EMU-k (electric multiple unit) az Újvidék-Szabadka vonalon fognak közlekedni, és ez az első alkalom, hogy Kínában gyártott EMU-t exportálnak Európába.

A vasútijármű-gyártó cég szerint az EMU-k megfelelnek az európai átjárhatósági műszaki specifikációknak (TSI), az európai műszaki szabványoknak, valamint a magyar–szerb specifikus követelményeknek. A Budapest-Belgrád vasútvonalat egy befektetésként kezelik a kétoldalú kapcsolatokban, és a kínai fél jóindulatának elnyerésével nem várható akadály a CR-sorozatú intercity motorvonatok magyarországi homologizációjában.

A Budapest–Belgrád vasútvonal Újvidék és Szabadka közötti szakaszának vágányfektetési munkálatai befejeződtek, és a dinamikus tesztek eredményei szerint a vonatok elérhetik az óránként 200 kilométeres végsebességet. A vasútvonal szerb oldalán a kivitelezés előrehaladottabb állapotban van, és a projektbe nemrég Görögország is csatlakozott, ezzel a vasút hossza másfél ezer kilométeresre nőtt.

Magyarországon a tervek szerint 2027-re lehet majd vonattal eljutni Budapestről Belgrádba, kevesebb mint 4 óra alatt. Alekszandar Vucsics szerb elnök szerint a magyar kivitelezők 2025 végéig vagy 2026 első harmadára befejezhetik a munkálatokat. A Szerb Államvasutak már sürgeti a magyar félnél a leendő forgalom részleteinek tisztázását.

A vonal magyar szakaszának felújítása minden idők legdrágább magyar vasúti beruházása lesz, az eredetileg 400 milliárdra tervezett költségvetés már a projekt indításakor 750 milliárdra nőtt. A különböző műszaki megoldások miatt komoly szakmai problémák is nehezítették a magyarországi szakasz építését.

A vasútvonal megépítéséről 2014-ben döntött a kormány, 2015-ben megegyeztek a részletekről a kínai és a szerb vezetéssel, és 2015-ben írták alá a felújításról és építkezésről szóló szerződést 750 milliárdos végösszeggel. Azóta a költségeket három tételben növelték.