Vitézy Dávid a ferihegyi vasútról: Budapest nem lehet Kína játszótere

"Immár három napja hallgat a kormány arról a hírről, hogy a kínai állam a tömegközlekedési hálózattól elkülönített magasvasút építésére kapna előjogot a budapesti repülőtérre" – írja Facebook-oldalán Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt.

Az Indóház vasúti szaklap (IHO) és a Telex információi alapján a tervek szerint egy, a MÁV hálózatától elkülönült, jelentős részben betonlábakon álló magasvasút épülne Ferihegy és a belváros között. A gyorsvasút a budapesti reptérről felváltva a Nyugati pályaudvarra és a tervezett mini-Dubaj városnegyedbe, Rákosrendezőre közlekedne. Vitézy szerint ez a beruházás "egy életre ellehetetlenítené, elfoglalná a helyét a nyugat-európai mintáknak megfelelő vasúti bekötés létrehozásának".

A kínaiak építenék a Budapestet délről elkerülő V0-t és a belvárost a ferihegyi repülőtérrel összekötő új vasútvonalat is, kínai hitelből és kínai technológiával. A két beruházás költsége több százmilliárd forint lenne. A V0 a legutóbbi tervek szerint a Győr-Székesfehérvár-Dunaújváros-Szolnok vonalon kerüli majd meg Budapestet, amihez új Duna-híd is épül majd.

Vitézy Dávid a kormányt kritizálja, amiért "a korszerű nyugati megoldások, az új vonatok beszerzése helyett sikerült egy elavult orosz technológiát választani egy Putyinnal kötött megállapodás nyomán" és hasonlítja a helyzetet az orosz metróhoz, ahol még legalább 20 évig korszerűtlen vonatokkal kell utaznunk.

A volt közlekedési államtitkár szerint a kormánynak még Hszi Csin-ping kínai elnök májusi látogatása előtt tisztáznia kell, hogy tervez-e minden jogi és közbeszerzési előírást felülíró nemzetközi szerződést kötni a kínai államfővel a reptéri luxusvonat építésére. Vitézy hangsúlyozza, hogy a döntés előtt a nyilvánosságnak joga van tudni a tervekről, mivel minden korábbi műszaki és közgazdasági számítás, valamint mérnöki tervezési munka elvetette az elkülönült luxusvonatot, mivel a vasúti hálózatba illesztett tömegközlekedési megoldás jobb eredményt hozna. Végezetül hozzáteszi: "Budapest nem lehet Kína játszótere".

A reptéri vasút külön pályán fut majd, külön díjszabással, a MÁV hálózatától elkülönülve. A zárt pálya oka az, hogy a kínaiak még nem képesek a magyar vasútüzembe illeszkedő infrastruktúrát építeni. A vidéki városokból érkező vonatok ki lesznek zárva a reptérről, hiszen az állomás külön pályás lesz, de Ferihegy megállóhelynél elhaladva utasaik majd átszállhatnak a 200E jelű reptéri buszra.

Karácsony Gergely főpolgármester szerint a kínai magasvasútra semmi szüksége nincs a fővárosnak, és a koncepciót gyorsan el kell felejteni. Vitézy Dávid is úgy véli, hogy elkülönült reptéri expresszvonatot építeni kínai hitelből őrült pazarlás volna, és mivel csak a belvárost érné el, leginkább a turistákat szolgálná. "Városképromboló, igénytelen és felesleges terv volt. Ott a vasút, azt kell fejleszteni" – tette hozzá.

Bod Péter Ákos, az MNB volt elnöke szerint, ha nincs verseny a kivitelezők közt, az az építtetőnek mindig rossz, és a kínai szállítási pozíció erőssége miatt gyenge a tárgyalási pozíciója a befogadó országnak, ebből fakadóan a beruházás nagyon sokba fog kerülni. A kormány az rtl.hu kérdésére azt írta, hogy jelenleg nincsenek előrehaladott tárgyalások a kínai féllel, és még semmilyen döntés nem született arról, hogy a vasúti összeköttetés milyen módon és milyen finanszírozásból valósuljon meg.