Önkormányzati választások: Pártok költései a közösségi médiában

Az önkormányzati választási kampányban a pártok jelentős összegeket költenek a közösségi médiás hirdetésekre, ahol nincs költési limit. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nem sorolja ezeket a költségeket a kampánykiadások közé.

A Fidesz a közösségi médiában eddig 24 millió 467 ezer forintot fordított hirdetésekre. Ebből Szentkirályi Alexandra főpolgármester-jelölt hirdetéseire 12 millió 451 ezer forintot, míg Orbán Viktor miniszterelnök bejegyzéseinek népszerűsítésére 5 millió 492 ezer forintot költöttek.

A Demokratikus Koalíció (DK) összesen 28 ezer forintot szánt erre a célra, de Molnár Csaba európai parlamenti képviselő 1 millió 258 ezer forintot, Dobrev Klára árnyék-miniszterelnök pedig 148 ezer forintot áldozott a saját népszerűsítésére.

A Momentum Mozgalom pártszinten 260 ezer forintot költött a közösségi médiás hirdetésekre.

Az önkormányzati választások finanszírozási szabályrendszerének hiányában a jelöltek számára szinte korlátlan lehetőségek állnak rendelkezésre. Nem jár állami támogatás, de nincs szabályozva sem, hogy ki és hogyan támogathatja a helyi jelöltek kampányát.

A szabályozatlanság problémáját és a helyi jelöltek esetleges "ügyeskedéseit" a XVIII. kerületben történt események is alátámasztják. Lévai István Zoltán, a Fidesz korábbi jelöltje, pénzt ígért a Kutyapártnak, ha az ellenzéki DK-s Szaniszló Sándor polgármester-jelölttel szemben saját jelöltet állítanak, ami korrupciós kísérletnek minősül. Lévai ezután lemondott, és helyette Ughy Attila, a korábbi polgármester indul a választáson.