Az EU szigorításokat vezet be a Shein és a Temu webáruházakra

Az Európai Bizottság felszólította a Shein kínai webáruházat, hogy alkalmazkodjon az új, digitális piacok működését szabályozó előírásokhoz, mivel a vásárlóik száma meghaladta a Digital Services Act (DSA) által meghatározott határt. A Temu webáruház is hamarosan hasonló helyzetbe kerülhet, hiszen márciusban már több mint 75 millió uniós vásárlója volt.

Az Európai Unióban február közepe óta érvényes DSA szerint a Shein webáruház üzemeltetője mostantól rendszerszintű szolgáltatónak minősül, mivel havonta több mint 108 millió vásárlója van, ami jóval meghaladja a 45 milliós határt. Emiatt számos új kötelezettségnek kell megfelelnie, többek között kapcsolattartó pontot kell létrehoznia a hatóságok és a felhasználók számára, szigorúbban kell kezelnie a bűncselekmények bejelentését, felhasználóbarát szerződési feltételeket kell kialakítania, valamint átláthatóbbá kell tennie a reklámozást és az ajánlórendszereket.

A DSA elsősorban a közösségi szolgáltatásokra vonatkozik, de a hamis árucikkek és azokat forgalmazó kereskedők ellen is hatékonyabb fellépést ír elő. A Sheinnek augusztus végéig van ideje összhangba hozni működését a szigorúbb szabályozási kerettel.

Az Aliexpress után a Shein a második kínai e-kereskedő, amelyet az Európai Bizottság óriásplatformként azonosított, és a Temu is közel áll ehhez a besoroláshoz, tekintettel a gyorsan növekvő uniós vásárlói bázisára. A szabályozás hatékonyan kezelheti a hamisított termékek problémáját, de kérdéses, hogy képes lesz-e megoldást találni a platformok rendkívül alacsony árai által okozott globális kihívásokra.