A CATL újgenerációs akkumulátora forradalmasíthatja az elektromos autózást

A CATL által Debrecenben építendő második európai akkumulátorgyár bejelentette, hogy új Shenxing Plus akkumulátorukkal az elektromos autók akár 10 perc alatt 600 kilométeres hatótávra képesek lehetnek.

A CATL újgenerációs lítium-vasfoszfát akkumulátora, a Shenxing Plus, 205 Wh/kilogramm energiasűrűséggel rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy 10 perc alatt akár 600 kilométer megtételéhez szükséges energiát töltsünk bele. Ez jelentős előrelépés az előző generációs Shenxing akkumulátorokhoz képest, amelyekbe 10 perc alatt csupán 400 kilométeres hatótáv "tankolható" be.

A cég szerint az új akkumulátoroknak köszönhetően akár 1000 kilométeres hatótávolságú elektromos autók is készülhetnek. A Shenxing termékcsalád jelenlegi modellje már 700 kilométeres hatótávolságra képes, és négy e-autó modell építették be. A vállalat tervei szerint 2024 végére már több modellt szerelnek fel ezzel az áramforrással.

A CATL együttműködik a Geely villanyautó márkájával, a Zeekrrel is, amely nemrégiben mutatta be az új 001-es modellt, amely CATL akkumulátorral van felszerelve. A 95 kWh kapacitású, 800 V-os lítium-vas-foszfát akkumulátor a megfelelő 600 kW-os Zeekr V3 gyorstöltővel 11 perc és 28 másodperc alatt 10-ről 80 százalékra tölthető, ami alatt körülbelül 473 kilométernyi hatótáv érhető el.

A Zeekr 001 modell esetében 10 és 35 százalékos töltöttségi szint között 540 kW töltési csúcsteljesítmény érhető el, amely lehetővé teszi, hogy 5 perc alatt 264 kilométernyi hatótávolság tölthető az akkumulátorba. Jelenleg ez a kínai villanyautó a leggyorsabban tölthető a piacon.

Ezzel szemben a Porsche Taycan maximum 320 kW töltési teljesítménnyel rendelkezik, és 18 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra.

A Nio, egy másik kínai autógyártó, inkább az akkumulátorcsere szolgáltatásban látja a jövőt, és nem a szupergyors töltésben. A cég biatorbágyi üzemében tervek szerint 1000 aksicserélő állomás készül az európai piacra 2025-ig. Németországban már megismerkedhettek a teljesen automatizált, havi díjas rendszerben igénybe vehető aksicsere szolgáltatással.

A Nio új, sorozatgyártásba került 150 kWh-os akkumulátora pedig több mint 1000 kilométeres hatótávval kecsegtet.

A CATL jelentős nyereségnövekedést könyvelhetett el 2024 első negyedévében, és a legtöbb más kínai akkumulátorgyártóhoz hasonlóan gyors növekedési szakaszban van. A Reuters szerint 2023-ban a világszerte gyártott e-autó akkumulátorok kétharmada Kínából származik. A vállalat beruházásokat fontolgat, új kutatási és fejlesztési központok létrehozását tervezik Hongkongban.

A CATL számos neves autógyártónak szállít akkumulátorokat, többek között a Tesla, BYD és Stellantis számára, ám azt még nem tudni, hogy a neves márkák modelljei milyen hamar kapják meg a Shenxing Plus-t a motorháztető alá.