Oroszok által okozott GPS-zavarok veszélyeztethetik a légi közlekedést

A balti államok külügyminiszterei szerint az oroszok által előidézett GPS-zavarok komoly veszélyt jelentenek a légi közlekedésre, miután két finn járatot is vissza kellett fordítaniuk a navigációs jelek zavarása miatt.

Az Észtország, Lettország és Litvánia külügyminiszterei a hétvégén külön-külön hívták fel a figyelmet a balti-tengeri térségben az utóbbi hetekben egyre gyakoribbá váló GPS-zavarás veszélyeire. A Finnair két járata, amelyek Helsinkiből az észtországi Tartu városába tartottak, csütörtökön és pénteken kénytelenek voltak visszafordulni Finnországba a GPS-zavarás miatt, mivel nem tudtak biztonságosan eljutni a tervezett célállomásig.

Gabrielius Landsbergis, Litvánia külügyminisztere a Financial Timesnak nyilatkozva egy hasonlattal élve kifejtette, hogy a helyzet most már túlságosan veszélyessé vált a balti régióban, amely az orosz határokhoz közel helyezkedik el. Margus Tsahkna, Észtország külügyminisztere pedig kijelentette, hogy az oroszok által okozott GPS-zavarásokat ellenséges tevékenységnek tekintik, és ezt nem fogják eltűrni.

Szakértők szerint az elmúlt hónapokban több tízezer polgári járatot érintett a GPS zavarása, amely nem csak a légi, hanem a tengeri közlekedést is akadályozza, hiszen a Balti-tengeren a hajók által használt jeleket is zavarták, ami a svéd haditengerészet figyelmeztetéséhez vezetett.

Bár egyetlen ország sem vállalta a felelősséget a balti jelek zavarásáért, a régió tisztviselői szerint aligha kétséges, hogy Oroszország áll a háttérben, akár a szárazföldről, akár a Kalinyingrádi exklávéból. Egy magas rangú tisztviselő szerint az egyik elmélet az, hogy Oroszország ezzel próbálja megvédeni Kalinyingrádot az ukrán drónok esetleges támadásaitól, de a Kreml nem reagált a megkeresésre.

Juho Sinkkonen, a Finnair repülésüzemeltetési vezetője, aki 22 év tapasztalattal rendelkezik pilótaként, elmondta, hogy a GPS-interferencia 2022 óta növekszik, de szerinte ez "csak kellemetlenséget jelent, amelynek nincs közvetlen biztonsági hatása". Sinkkonen hozzátette, hogy a legtöbb repülőtér rendelkezik olyan berendezésekkel, amelyek lehetővé teszik a GPS nélküli leszállást, azonban Tartu azon kevés repülőterek egyike, ahol a megközelítési eljárásokhoz GPS-jelre van szükség.