Kell-e ennyi extra egy használt Škodába?

Az utóbbi években a kisautók piaca szűkült, de a Volkswagen-csoport kínálatában még mindig bőséges a választék, így a Škoda Fabia is helyet kapott ebben a szegmensben. A Škoda igyekszik minőségibb részletmegoldásokkal előrukkolni, bár az árkülönbség a csoporton belül már nem olyan jelentős.

A Volkswagen Polo legutóbbi generációváltása 2017-ben történt, amikor a már két éve kapható Fabia III. modelljét felülmúlta, de a negyedik generáció megjelenésével a Fabia ismét előnybe került. A harmadik generáció használt példányait vizsgálva megállapítható, hogy azok azonos felépítésűek a 2009 és 2017 között gyártott Polo 6R-rel. A Fabia helykínálata elöl bőséges, a csomagtartója pedig alapesetben 300 literes, míg a kombi változatban ez 530 literre nő. A kombi Fabiák iránti kereslet azonban alacsony, így kevesebb a kínálat a használtautó-piacon.

A harmadik generációs Fabia volt az utolsó, amely dízelmotorral is kapható volt, a jelenlegi modell már nem kapható TDI motorral. A korábbi RS sportváltozatokhoz képest a vevőknek be kellett érniük kevésbé erős dízelmotorokkal, amelyek 2018 nyarára eltűntek a kínálatból. A Monte Carlo fantázianevű, jobban felszerelt változatok 1.0 TSI motorral rendelkeznek, amelyek 200 newtonméter forgatónyomatékot adnak le.

A vizsgált Fabia egyetlen tulajdonosa volt Németországban, és 81 ezer kilométert futott. A magyar használtautó-piacon is gazdag a kínálat, ahol kétmillió forint körüli áron is találhatók harmadik generációs példányok, de ezek többnyire alacsony felszereltségűek és ezer köbcentis, háromhengeres szívó benzinmotorral rendelkeznek.

A motorok tartósságában nincs nagy különbség, a vezérműszíj és a vízpumpa szíj karbantartásmentesnek számít. A vezérműszíj ritkán megy tönkre, de a termosztátház repedése miatt a kisebbik szíjat cserélni kellhet. A háromhengeres turbómotor esetében a szívócsőben és a szívószelepeken lerakódó korom problémát okozhat, amelyet dióhéjszórásos eljárással lehet eltávolítani.

A kézi sebességváltóknál előfordulhat olajszint-probléma, amely a 2017-es és 2018-as modellévekben jelentkezett. A dupla kuplungos váltók esetében ritkán adódnak problémák, de előfordulhatnak elektromechanikus vezérlési gondok vagy a kuplung jelentős kopása. A gyár folyamatosan frissíti a váltó vezérlőszoftverét, ezért a vásárlás előtt érdemes tájékozódni a frissítések meglétéről.

A Fabia masszív hatást kelt, és bár az anyagválasztás olcsóbbnak tűnhet, a tesztautóban semmi sem zörgött, és a hátsó ablaktörlő is tökéletesen működött. Az elektronikai problémák nem jellemzőek a harmadik generációs Fabiára, és az Euro NCAP töréstesztjén az elérhető maximális öt csillagot szerezte meg.