A forintárfolyam lehet a felelős az üzemanyagárakért

A magyar kormány szerint az üzemanyagárak magasabbak a régiós átlagnál, azonban a Portfolio elemzése rámutat, hogy az adóteher szinte megegyezik a régiós átlaggal, így a forintárfolyam válhatott a magas árak fő okozójává.

A kormány álláspontja szerint a magyar üzemanyagárak jóval magasabbak a régiós átlagnál, és a kormánnyal ellentétes nézetek szerint az üzemanyagokat Magyarországon extrém magasan adóztatják. Azonban a Portfolio elemzése szerint ezek az állítások nem állják meg a helyüket. A régió meghatározásától függően a benzin esetében 8 forint, míg a dízelnél 10 forintos különbség mutatkozik a szomszédos országokhoz képest, míg a KSH által figyelembe vett országok esetében a magyar benzin 22 forinttal, a dízel pedig 25 forinttal drágább a régiós átlagnál.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán bejelentette, hogy a kereskedőknek két hét áll rendelkezésükre az árak régiós átlaghoz való visszatérítésére, ellenkező esetben a kormány beavatkozik. A miniszter a mai napon hivatalában fogadta a Magyar Ásványolaj Szövetség illetékeseit, és ismertette a kabinet döntését: a kormány felszólítja az üzemanyagkereskedőket, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a KSH által objektív módszertannal meghatározott, minden pénteken megjelenő régiós átlaghoz.

A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai alapján az adóteher mértéke a benzin esetében 49,1 százalék, ami szinte megegyezik a régiós átlaggal. A dízelnél enyhén magasabb, 47,2 százalék, az átlagos 45,2 százalékhoz képest, de ez sem számít kirívónak. Ezzel szemben a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gábor szerint a kiskereskedelemben csupán 7 százalékos árréssel dolgoznak, és ebből kell az összes költségüket finanszírozniuk, míg a kormánynak adóoldalon 50 százalékos árrése és nyeresége van.

A magyar üzemanyagárakat összességében három tényező határozza meg: a forintárfolyam alakulása a dollárral szemben, az olaj világpiaci ára, valamint a készterméken a profittartalom mértéke. A régióban ezek a tényezők nagyjából egységesen érvényesülnek, így a Portfolio szerint a forint gyengülése okozhatja a nagyobb eltérést az árakban, hiszen idén a forint 3,6 százalékkal gyengült a dollárral szemben, míg a környező országok devizáinak átlagos gyengülése 3,2 százalék volt.

Az üzemanyagárak kérdése régóta vita tárgya a közéletben. Április 8-án a nemzetgazdasági miniszter a Mol vezetőit rendelte be, majd április 11-én a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit felszólította az árak régiós középmezőnybe való visszatérítésére. Április 19-én a KSH először publikálta a régiós üzemanyagpiacot, amely szerint a magyar benzin- és dízelárak 3,2, illetve 5 százalékkal haladták meg a régiós átlagárat. Ezen a napon Nagy Márton jelezte, hogy a kormányülést követően beavatkozás jöhet az üzemanyagárakba. Kedden pedig egyértelművé vált, hogy a miniszter a kormányt a beavatkozásra fogja javasolni. A Nemzetgazdasági Minisztérium csütörtök esti közleményében megerősítette, hogy a MÁSZ képviselői tudomásul vették a kormány lépéseit, és a miniszter hangsúlyozta, hogy a kormány az üzemanyagok árát illetően az elmúlt időszakban pozitív elmozdulást azonosított, amelynek következtében a benzin és a gázolaj ára is közeledett a régiós átlagárhoz. A régiós átlagár eléréséhez azonban a gázolaj, de különösen a 95-ös benzin esetében, további árcsökkentési lépésekre van szükség, kizárólag így kerülhető el a kormányzati beavatkozás. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a központi költségvetés nem tud további bevételekről lemondani, és Magyarországon az EU-ban az ötödik legkisebb adóteher van a benzinen. Az RTL Híradójának Egri Gábor elmondta, hogy ha a kormány által kért mértékben, a gázolaj árának 10, a benzin árának 27 forintos csökkenését hajtanák végre, a benzinkereskedők veszteségesen üzemelnének.