Svédország az Artemis-egyezmény legújabb tagja

Svédország csatlakozott a NASA által kezdeményezett Artemis Accordshoz, amely a békés és felelősségteljes űrkutatást támogatja.

Április 16-án, Stockholmban Mats Persson svéd oktatási miniszter és Erik D. Ramanathan amerikai nagykövet írta alá a megállapodást, amely Svédország stratégiai űrpartnerségét erősíti az Egyesült Államokkal, és hozzájárul az ország védelmi képességének növeléséhez. Svédország a 38. nemzet, amelyik aláírta az egyezményt, amely az 1967-es világűrről szóló szerződés elveit tükrözi, és iránymutatást nyújt a NASA Artemis-programjához.

Az Artemis Accordshoz egy nappal korábban Svájc, februárban pedig Görögország és Uruguay csatlakozott. Az egyezményt 2020-ban hozták létre, hogy támogassák az Artemis-programot és az emberes Holdra szállást.

Bill Nelson, a NASA igazgatója üdvözölte Svédország döntését, kiemelve, hogy globális koalíciójuk elkötelezett az űr nyílt, átlátható, felelősségteljes és békés felfedezése mellett. A NASA az Artemis-3 misszióval tervezi ismét embereket juttatni a Holdra, melyet az Artemis-2 misszió előz meg, amely során négy űrhajós fogja megkerülni a Holdat, legkorábban 2025-ben.

A NASA nem csak az Artemis-programmal kapcsolatos fejlesztésekben ér el jelentős előrelépéseket, hanem az űrkutatás más területein is. A Jet Propulsion Lab tudósai egy különleges felfedezést tettek a Nemzetközi Űrállomás (ISS) területén, ahol a megváltozott környezet hatására mutálódni kezdtek a baktériumok. Az Enterobacter bugandensis baktériumok nemcsak, hogy kibírták más mikroorganizmusok mellett, de még segítették is azokat a túlélésben. A mutációk eredményeként létrejött organizmusok már sem genetikailag, sem pedig funkcionálisan nem egyeznek meg a Földön ismert társaikkal, ami új megvilágításba helyezi az űrben való hosszú távú tartózkodás mikrobiológiai kihívásait.

Ez a felfedezés fontos lehet a jövőbeli űrmissziók szempontjából, hiszen a tudósoknak meg kell érteniük, hogyan maradhatunk egészségesek az űrben, és hogyan befolyásolhatják az ilyen mutációk az emberi egészséget hosszú távon. Az ISS-en tapasztalt egyedülálló környezeti hatások, mint a mikrogravitáció, a sugárzás és a magas szén-dioxid-szint, kihívások elé állítják a mikroorganizmusokat, amelyeknek alkalmazkodniuk kell a túlélés érdekében.

A nemzetközi együttműködés és az űrkutatás terén elért előrelépések mellett a magyar űrhajósjelöltek is fontos lépést tettek előre. Áprilisban egy tíznapos szakmai úton vettek részt az Amerikai Egyesült Államokban, ahol Houstonban és Philadelphiában ismerkedtek meg az űrutazás és az űrkutatás kulisszatitkaival. A NASA központjában és az Axiom Space-nél elméleti és gyakorlati képzést kaptak, valamint centrifugaképzésen is részt vettek, ahol 6G-s terhelést kellett elviselniük. A jelöltek ezzel a tapasztalattal gazdagodva térhettek haza, ami hozzájárulhat a magyar űrprogram további fejlődéséhez.