Amikor a sci-fi valósággá válik: közelebb vannak a repülő autók, mint gondolnánk

Néhány évvel ezelőtt még a mesterséges intelligenciára is úgy gondoltunk, mint a jövő technológiája, amely csak hosszú évek múltán fog testet ölteni, erre most már a mindennapok része az AI. Hasonlóan futurisztikus koncepció a repülő autó, amely a sci-fi műfaj visszatérő eleme évtizedek óta. Azonban nem is vagyunk olyan messze ettől a jövőtől, mint gondolnánk, sőt, a repülő autók már itt vannak, hiszen több tucat vállalat fejleszti őket világszerte.

Függőlegesen fel- és leszállni képes elektromos járműveket, vagyis repülő autókat és légi taxikat az Egyesült Államokban, Európában és Ázsiában is fejlesztenek cégek. A JP Morgan előrejelzése szerint az eVTOL-piac 2040-re elérheti az 1000 milliárd dolláros nagyságrendet, ami a piacban rejlő potenciált mutatja. A legelterjedtebbek között alapvetően négy fő típust különböztetünk meg, amelyek közös jellemzője, hogy képesek függőlegesen fel- és leszállni, valamint elektromos hajtásúak.

Az első típus a "multikopter", amely drónokhoz hasonlóan légcsavarok segítségével repül, de nagyobb távolságok megtételére alkalmatlan. A "lift & cruise" koncepció a hagyományos repülőgépek és a multikopterek előnyeit ötvözi, de zajos működése miatt hátrányos lehet. A "tiltrotor" konstrukció a szárnyra szerelt rotorok megbillentésével irányítható, hasonlóan a Bell-Boeing V-22 Osprey katonai repülőgépekhez. A "csatornázott vektoros tolóerővel rendelkező" modellekben nincs légcsavar, csendesebbek és nagyobb távolságokat képesek megtenni, de energiaigényesek.

A cégek igyekeznek megkülönböztetni magukat a helikopterektől a fel- és leszálláshoz használt technológiákkal, az elektromossággal és az árral, céljuk, hogy ezek a járművek a mindennapi élet és a közlekedés szerves részévé váljanak.

Európában az egyik ígéretes cég a Lilium, amely Dél-Spanyolországban tesztrepüléseket végez, és 2026-ra tervezi a jármű üzembe helyezését. A Lilium gépe testreszabható belső térrel rendelkezik, és a cég már fogad megrendeléseket a prémium piacról. A Liliumnak számos befektetője van, köztük a Tencent.

Az Alef Aeronautics egy olyan járművet fejleszt, amely egyszerre képes közúton közlekedni és repülni, és 2025 végére tervezik az első példány gyártását. Az ügyfelek már most előrendelhetik a Model A néven futó autót.

Az EHang utasszállító drónt készít, amelyet arra terveztek, hogy a városok körül repüljön, és már megkapta a gyártási tanúsítványt a Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóságtól. Az EH26-S ajánlott kiskereskedelmi ára 410 000 dollár.

Az eVTOL-ok bevezetése számos kihívással jár, mint a szabályozások betartása, a biztonság garantálása, és a közvélemény általi elfogadás. A légiközlekedési szabályozó hatóságok felelősek a szabályok megalkotásáért, és a gyártóknak és üzemeltetőknek be kell tartaniuk ezeket a szabályokat. A közvélemény elfogadása és az adoptáció jelentheti a legnagyobb kihívást.