A kisebb cégek nem törődnek a panasztörvénnyel

A 250 fő feletti vállalatok többsége könnyedén megfelelt a panasztörvény előírásainak, azonban az 50 és 250 fő közötti cégek esetében jelentős hiányosságok figyelhetők meg. Az ellenőrzésre kijelölt szervek is bizonytalanságban vannak az ellenőrzések időpontját és módját illetően – nyilatkozta a Panaszmester szakértője az Economixnak.

A panasztörvény értelmében már tavaly nyártól minden 250 főnél több alkalmazottat foglalkoztató, illetve bizonyos pénzmosási jogszabályok alá eső cégeknél kötelezővé vált a visszaélés-bejelentési rendszer kiépítése. December 17-től ez a kötelezettség a 50-249 főt foglalkoztató vállalatokra is kiterjedt.

A Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői szerint a törvény nem részletezi, hogy hányféle bejelentési csatornát kell létrehozni, de praktikus lehet több csatorna biztosítása a bejelentők számára. A cégeknek lehetőségük van választani, hogy szóban vagy írásban kívánják-e fogadni a bejelentéseket, és ennek megfelelően személyes, telefonos, elektronikus vagy akár applikáció alapú csatornákat is létrehozhatnak.

A nagyobb vállalatoknál, különösen a külföldi érdekeltségűeknél, már bevett gyakorlat a bejelentési rendszerek használata, így ezek a cégek zökkenőmentesen alkalmazkodtak a törvényi előírásokhoz. Ezzel szemben az 50 és 250 fő közötti cégeknél dr. Crespo Zsuzsanna, a Panaszmester szakértője szerint jelentős hiányosságok tapasztalhatók, sokan még csak nem is hallottak a jogszabályról.

Néhány vállalkozás esetében, mint például az ingatlanközvetítők, székhely-szolgáltatók és ékszerészek, bár tisztában vannak a törvényi kötelezettségekkel, nem tulajdonítanak nekik jelentőséget, mivel jelenleg nincs pénzbírság kiszabása, csupán a jogszabály betartására való felszólítás várható az ellenőrző szervektől.

Az ellenőrző szervek, mint a Foglalkoztatás Felügyeleti Hivatal és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, még nem rendelkeznek információkkal az ellenőrzések időpontjáról és módjáról, és releváns statisztika sem áll rendelkezésre.

A Provaris Varga & Partners szakértője, Orbán Zsombor szerint a panasztörvény által bevezetett visszaélés-bejelentő rendszer javíthat a munkavállalók helyzetén, mivel lehetővé teszi számukra, hogy a visszaéléseket közvetlenül egy erre kijelölt szakértőhöz jelentsék, aki lehet belső vagy külső bejelentő-védelmi ügyvéd.