A magyar üzemanyagárak helyzete: elemzés és kilátások

A magyar kormány a héten tárgyal az üzemanyagárstop bevezetéséről, miután a benzinárak az elmúlt hónapokban jelentősen megemelkedtek az országban. A döntés alapját a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) új, hetente frissülő statisztikája képezi, amely szerint a magyar benzin- és dízelárak a régiós átlag felett helyezkednek el.

A KSH szerint drága a magyar benzin

A KSH adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640 forint, míg a régiós országokban 620 forint volt, tehát a magyar átlagár 3,2%-kal magasabb a régiós átlagértéknél. Az elmúlt héten a hazai kutakon kimutatott 638 forintos átlagár 18 forinttal, 2,8 százalékkal múlta felül a környező országok átlagárát. A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 654 forint volt, ami 5%-kal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat, míg a 652 forintos átlagár 26 forinttal, 4,5 százalékkal haladta meg a 10 régiós ország kúti árainak átlagát.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint a statisztika alapján a kormány el fog gondolkozni azon, hogy szükséges-e beavatkozni az üzemanyagpiaci megállapodás erősebb nyomatékosítása érdekében.

Módszertani kérdések

A KSH módszertanának hibáira több energiapiaci szakértő is rámutatott. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke szerint a régiós összehasonlításban csak a határos országok árait lenne érdemes figyelembe venni, mivel a cseh, a lengyel és a bolgár árak kiessével a régiós átlagár magasabb lenne.

Adótartalom és adók

Az adótartalommal kapcsolatosan Pletser Tamás, az Erste energetikai szakértője és Grád Ottó is felhívták a figyelmet arra, hogy a statisztika nem veszi figyelembe az EKR-díjat és a kiskereskedelmi különadót, amelyek csak a magyar üzemanyag-kiskereskedők által fizetendők. Az Európai Bizottság adatai szerint a magyarországi 292 forintos összesített adótartalom megegyezik a régiós átlagértékkel, és a teljes ár arányában kisebb az elvonás, hiszen Magyarországon a kúti árnak csak 45,6 százaléka az adó a benzin esetében, míg a régiós átlagérték 47 százalékot tesz ki.

A „magas" benzinár okai

A régiós összehasonlításban a magyar üzemanyagárak hasonlóak a szomszédos országok áraihoz. A devizák teljesítménye, különösen a forint gyengülése a dollárral szemben, szintén befolyásolja az árakat. A hazai olajpiaci szereplők valószínűleg alacsonyabb marzsokkal működnek, ami alapján nem tűnik indokoltnak egy újabb üzemanyagárstop bevezetése. Azonban a magyar adómentes ár a 348 forintos benzin esetében 18, a 369 forintos dízelolajnál 9 forinttal haladja meg a régió 10 országának átlagát, ami felveti a kérdést, hogy miként kerülhet többe a benzin előállítása és kutakra szállítása itthon, mint például Ausztriában és Csehországban.

Lehetséges árstop forgatókönyvek

A kormány döntése alapján lehetőség van egy újabb árstop bevezetésére. A múltbeli tapasztalatok alapján az árstopot nem az aktuális piaci áron, hanem egy alacsonyabb árszinten határozhatják meg. Egy lehetséges forgatókönyv szerint a KSH által számolt régiós átlagszinten rögzíthetik a hazai üzemanyagárakat, ami hetente változhatna.

Az árstop korábbi problémái

A 2021 novemberében bevezetett árstop nem változtatta meg az üzemanyagok adótartalmát, csak a kereskedői árrés csökkent, és a kereskedőket nem kompenzálták. Az intézkedés több problémát is okozott, többek között az ellátási lánc zavarait, az üzemanyagturizmust, és az ellátási nehézségeket.