A világ leglassabban megépült autópályája: az M7-es

Az M7-es autópálya, amely az első volt Magyarországon, 47 év alatt épült meg teljes hosszában, és ez idő alatt számos kihívással és különleges megoldással szembesültek az utazók.

Az M7-es autópálya története 1961-ben kezdődött, amikor megkezdődött az építése, és csak 2008-ban ért véget, amikor a letenyei szakaszt is átadták. Az első szakasz, Törökbálintig, 1964-ben készült el, majd 1966-ra Martonvásárig épült meg, és további öt év kellett ahhoz, hogy Zamárdiig elérjen. Az út kezdetben betonlapokból állt, amelyek illesztéseknél rés maradt, így a rajta átguruló kocsik zakatolva döccentek.

Az autópálya egyik érdekessége, hogy az Osztyapenko kapitány szobra már 1951 óta állt a későbbi budapesti kivezető szakasz közelében, és az idősebbek ma is csak Osztapenkónak hívják ezt a helyszínt. A sztráda első rövidke szakaszától kezdve a teljes hosszúságú autópálya megvalósulásáig hosszú idő telt el, és az út egyes szakaszain csak egy oldal állt rendelkezésre, ami miatt vasárnap délutánonként egyirányúsították Budapest felé.

A kétoldalú autópálya 1975-ig váratott magára, és a lapok akkoriban figyelmeztették az autósokat, hogy az autópálya nem alkalmas száguldozásra. A Prognózis együttes még egy dalt is szentelt az M7-esnek, amely a Balatonra vezető út nehézségeit és kalandjait énekli meg.

Az M7-es nemcsak az utazás nehézségeiről volt híres, hanem arról is, hogy a legenda szerint egy külföldi turistának Siófokig kijött a veseköve az út zötykölődése miatt. Az autópálya az álmok útjának is nevezhető, hiszen a Balaton és a nyaralás ígérete várta az utazókat. Az M7-es így nemcsak egy autópálya, hanem egy korszak jelképe is lett, amely a magyar tengerhez, a majdnem „Nyugathoz” vezetett.