Húszéves lett a film, amit Quentin Tarantino is csak bőgve tud végignézni

Rémisztő belegondolni, hogy pont két évtizeddel ezelőtt mutatták be Tony Scott A tűzben edzett férfi című akciófilmjét.

Ez annyiban problémás nekünk, hogy közben mi is öregedtünk húsz évet, és úgy érezzük, a bosszúfilmek is más irányba tolódtak azóta: mára kitanult kaszkadőrök hosszú percekig tartó bunyós jelenetei vették át az uralmat, nincsenek már Scott szótlan testőrfigurájához hasonló bölények, akik rendet tesznek az alvilágban. A 2000-es évek közepén reneszánszukat élték a bosszúfilmek, amelyek évtizedekkel korábban a western műfajának megjelenésével léptek be a mozgóképek világába. A kilencvenes években is népszerűek voltak ezek az alkotások, gondoljunk Antonio Banderas szótlan bérgyilkosára a Desperadóban, Léonra, a profira, mint ahogy Clint Eastwood is kísérletezett a filmes alműfajjal a Nincs bocsánat című westernjében.

A manapság jól ismert, modern, tömeggyártásra készült bosszúfilmeknek azonban a 2008-as Elrabolva ágyazott meg, amelyben Liam Neeson jó képességű, szenvtelen exzsaruként szerzi vissza a lányát, akit emberkereskedők rabolnak el Párizsban. A 2004. április 18-án, azaz pont húsz éve bemutatott A tűzben edzett férfi soha nem lesz a bosszúfilmek alfája és ómegája, de jelentős állomás Tony Scott rendezői pályáján: a fősodorbeli áttörését meghozó Top Gun, majd a kultfilmmé nemesedett Az utolsó cserkész és a Tiszta románc sikerei után a brit rendező gyakorlatilag tehetett, amit csak szeretne.

Húsz évig üldözött projekt

AJ Quinnell 1980-ban írta meg A zsoldos című könyvét, amely később A tűzben edzett férfi alapjául szolgált. Tony Scott kezdetben tévéreklámokat készített, első komolyabb filmes munkája az 1983-ban készült Az éhség című erotikus horrorfilm volt. Hollywoodban azonban nem voltak ilyen lelkesek a filmstúdiók, Scott tapasztalatlanságára hivatkozva egy másik brit rendezőnek adták a feladatot, hogy megrendezze a Testőr kereszttűzbent, amiben még Joe Pesci is szerepelt. Hollywood azonban nem engedte el, hogy rendes film is készülhessen Quinnell regényéből, így a remake lehetősége sokáig a levegőben lógott. Scott alapjaiban átírta a forgatókönyvet az erre szakosodott Brian Helgelanddal: az eredetileg Nápolyban zajló történetet Mexikóvárosba helyezte át.

Creasy lecsúszott, alkoholista exkatonájának szerepére kezdetben Robert De Nirót szemelték ki, de a stúdió Gene Hackmanben is gondolkodott. Végül a tengeralattjárós filmben szintén szereplő Washingtonra terelődött a rendező figyelme.

Elolvastam a forgatókönyvet, és jónak éreztem. De csak akkor lettem igazán biztos a dolgomban, mikor leültem Tonyval átbeszélni az egészet: elmondta, hogy húsz évre visszamenő sztorija van ezzel az anyaggal

– nyilatkozta korábban Washington. Sarkalatos pont volt, hogy megfelelő gyerekszínészt találjanak az emberrablók által ostromlott kislány szerepére: Dakota Fanning ekkor tízéves volt.

Elveszve az effektrengetegben

Tony Scott filmjei a kilencvenes évek elejétől mélyülni kezdtek. „Több igazságot fog szolgáltatni egy hétvége alatt, mint a maguk bírósága tíz év alatt” – fogalmaz lesújtóan a mexikói hatóságokról Christopher Walken filmbéli figurája. Köves Gábor 2004-ben úgy írt a filmről, ambiciózus munka sejlik fel a szeme előtt.

A tűzben edzett férfi ízig-vérig Tony Scott-film: kompromisszumok nélkül készíthette el. Nála kapott először filmszerepet Mickey Rourke; és Jennifer Lopez akkori férje, Marc Anthony szintén kellemes meglepetés volt az elrabolt gyerek gazdag, korrumpálható apjaként. Scott túlzott naturalizmusán túl a film képi világa is említést érdemlő. Az biztos, hogy miképp Bay-nek a követhetetlen vágástechnika egyfajta védjegye, úgy Scott sem szégyenkezhetett A tűzben edzett férfi bátor stilizációjával.

Kriston László Halálugrás előtt – Tony Scott-portré című írásában elmélkedik a rendező karakterábrázolásáról. Washington testőre sem hajlandó eszköz nélkül maradni: kedvence a fegyver, legyen szó bármilyen típusról – mindegyiknek kitanult mestere.

Creasy a halál művésze. Most arra készül, hogy megfesse a mesterművét

– hangzik el a film egy pontján. Quentin Tarantino ennek ellenére is azt nyilatkozta, ő képes végigsírni Scott filmjét.

Ha azt állítjuk, hogy A tűzben edzett férfi még húsz év után is kiváló film, újat nem mondunk. De elindította Denzel Washingtont egy olyan úton, ami később A védelmező című filmtrilógia felé sodorta. A rákbetegséggel és depresszióval küzdő Tony Scott 2012-ben öngyilkos lett. Washington azóta is kiemelt színésze Hollywoodnak, akit hetvenhez közeledve is meg-megtalálnak akciószerepek. Dakota Fanning felnőtt, legutóbb pedig egymás oldalán játszottak Washingtonnal A védelmező harmadik részében.