A nosztalgia ára: régi autók milliós értékben

A nyolcvanas évek autói ma már vagyonokat érnek, és a nosztalgia iránt érzett vágy miatt sokan hajlandóak komoly összegeket fizetni egy-egy jól megőrzött darabért. Egy felújított Skoda 130-as vagy egy alig használt Wartburg 353-as ma már akár 15, illetve 8,5 millió forintba is kerülhet.

A régi idők autói iránti nosztalgia ma már anyagi értékké kristályosodott. Egy 1984-es évjáratú, Szlovákiából behozott és gyönyörűen felújított Skoda 130-as például 14,9 millió forintért került meghirdetésre, ami egy új Skoda Superb árával egyenértékű. A tulajdonos, Kiss László és testvére, Zoltán régóta rajonganak a márkáért, és bár a Skoda 130-asért Szlovákiáig kellett menniük, a nehéz hazautazás után a kocsit makulátlan állapotban tudhatták magukénak. A Skoda 130-as adatai a következők: 1289 cm3-es hengerűrtartalom, 61 lóerős teljesítmény, hátsó kerék meghajtás és manuális 5 fokozatú váltó.

Egy másik ritkaság, egy 1983-as évjáratú Wartburg 353, mindössze 541 kilométerrel az órájában, 8,5 millió forintért keresi új gazdáját. Az autó egykori tulajdonosa a Merkúr-telepről hazagurulva leparkolta a garázsban, és onnantól kezdve nem használta. A Wartburg 353 jellemzői: 993 cm3-es hengerűrtartalom, 50 lóerős teljesítmény, első kerék meghajtás és manuális 4 fokozatú váltó.

A nyolcvanas években egy új autóra átlagosan 22 hónapig kellett spórolni, és a Merkúr Személygépkocsi-értékesítő Vállalat akár négy évig is várathatta a vevőt. Az autók árát előre, részletekben törlesztették, a maradékot pedig átvételkor fizették ki. Az akkori havi átlagkereset 4862 forint volt, míg például egy Wartburg 353 eredeti ára 119 000 forintot tett ki 1983-ban.

A nosztalgia és a ritkaság értéke ma már kézzelfogható, és a régi autók iránti szenvedély nem csupán érzelmi, hanem anyagi befektetés is lehet. Az autók tulajdonosai büszkén várják, hogy megtalálják az új gazdájukat, akik készek lehetnek a nosztalgia árát megfizetni.