Nagy Márton és a német autóipari vezetők a protekcionizmus ellen

Berlinben Nagy Márton a német autóipari vezetőkkel tárgyalt, és egyetértettek abban, hogy az autóipar korlátozása és a kínai elektromos autók büntetővámja nem lenne előnyös az EU számára.

A Nemzetgazdasági Minisztérium tájékoztatása szerint Nagy Márton, a magyar EU-elnökségre készülve, Berlinben találkozott a BMW, az Audi és a Mercedes vezetőivel, valamint a Német Autóipari Szövetség elnökével. A megbeszélésen részt vett Glenn Schmidt, a BMW elnökhelyettese, Brian Rapp, az Audi globális kormányzati ügyekért felelős vezetője, Jörg Burzer, a Mercedes igazgatósági tagja, és Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség elnöke.

A tárgyalások során szó esett az EU 2035-től érvényes szabályozásáról, amely tiltja a belső égésű motorral felszerelt új autók forgalomba hozatalát. A német autógyárak képviselői szerint ezt a tervet felül kellene vizsgálni, figyelemmel kell lenni a technológiai nyitottságra.

A protekcionizmus kérdése is napirendre került, különös tekintettel a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokra. A tárgyalópartnerek megállapodtak abban, hogy a protekcionizmus nem megoldás, és csak a globális verseny által lehet előrehaladni.

Megállapították továbbá, hogy az európai autóipar jövője az elektromos autókban rejlik, és ezen a területen Magyarország és a német ipar együttműködése kiemelt jelentőséggel bír. Magyarországon már jelen van a három legnagyobb prémium német autógyártó vállalat, és a világelső keleti akkumulátorgyártó vállalatok közül négy telepített gyártást az országban. A kínai BYD, mint a világ egyik legnagyobb elektromos autógyártója is hazánkban építi ki első európai gyártókapacitását.

A Nemzetgazdasági Minisztérium a tájékoztatásában arra is felhívta a figyelmet, hogy a német tulajdonú vállalatok Magyarországon több mint 222 ezer főt alkalmaznak, amelynek jelentős részét a járműgyártás adja. Az infrastruktúra fejlesztés fontosságát a kormányzati és piaci partnerek egyaránt hangsúlyozták.

A tárca közleménye szerint globálisan az elektromos autók értékesítési száma jelentős mértékben emelkedett, tavaly közel 10 millió darab tisztán elektromos jármű került értékesítésre. Az eladások növekedési ütemét tekintve azonban tavaly megtorpanás volt megfigyelhető, miközben Kína dominanciája is egyre látványosabb az ágazatban, ami az európai autógyártók számára jelentős versenyképességi kihívást jelent.

„Nem megoldás a protekcionizmus, fejlődni csak úgy lehet, ha globális verseny van. Nagy Márton az egyeztetéseken kiemelte, az európai autógyártást versenyképessé kell tenni” – olvasható a közleményben, melyet úgy zártak, hogy a nemzetgazdasági miniszter az egyeztetésen megköszönte a tárgyalópartnerek együttműködését, kiemelten azt, hogy közvetlen, a piaci szereplőktől származó információkkal segítették a tervezést és a magyar kormány munkáját.