Az F-35 vadászbombázók költségei az egekbe szöktek

A Pentagon F-35 vadászbombázóinak üzemeltetési és fenntartási költségei 44 százalékkal nőttek a korábbi becslésekhez képest, elérve az 1,5 milliárd dollárt, ami aggodalomra ad okot a védelmi költségvetés terén.

A Defense One által közölt adatok szerint a Pentagon F-35 vadászrepülőgépeinek költségei jelentősen meghaladták az előzetes becsléseket. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (GAO) legfrissebb jelentése szerint a repülőgépek teljes élettartamra vonatkozó üzemeltetési és fenntartási költségei 44 százalékkal, összesen 1,5 milliárd dollárra növekedtek.

Ez a költségnövekedés részben azzal magyarázható, hogy a hadsereg az F-35-ösök kivonását 2077-ről 2088-ra halasztotta. A Védelmi Minisztérium törekvései a költségek csökkentése érdekében egyelőre nem hoztak érdemi eredményt. A GAO kiemelte, hogy a Pentagon tervezi az F-35-ösök ritkább igénybevételét, ami részben a megbízhatósági problémákra vezethető vissza. Ezek a problémák csökkentették a repülőgépek rendelkezésre állásának arányait az elmúlt öt év során.

Az F-35 programot számos további tényező is negatívan befolyásolja, mint például a vállalkozóktól való függőség, a képzés hiányosságai és a pótalkatrészek elérhetőségének problémái. A Közös Programiroda (JPO) azonban igyekszik csökkenteni a fenntartási költségeket, többek között szerződéses intézkedések és költségcsökkentési kezdeményezések révén. Russ Goemaere, a JPO szóvivője szerint ezek az intézkedések jelentős megtakarítást eredményeztek. A Pentagon emellett törekszik az állami felügyelet megerősítésére a program felett, például egy teljesítményalapú logisztikai szerződés megfontolásával a Lockheed Martinnal, bár a tárgyalások tavaly zátonyra futottak.

A Lockheed Martin kész az együttműködésre a kormánnyal az F-35-ösök missziós készültségének és elrettentő erejének fenntartása érdekében. A GAO megjegyezte, hogy több ajánlását sem hajtotta még végre a Pentagon az F-35 programban, többek között az F-35 hajtóművének fenntartási stratégiájának frissítését vagy a pótalkatrész-gazdálkodás javítását. A program teljes élettartama alatt várhatóan 2 milliárd dollárba kerül majd, ami magasabb a korábbi 1,7 milliárd dolláros becslésnél. Michael Schmidt altábornagyot várhatóan megkérdezik ezen kérdésekről egy közelgő meghallgatáson.