A világ legjobbjai közé került egy magyar metróvonal

Ragyogóan sárga, a föld alatt rejtőzik, és megannyi különleges történet kapcsolódik hozzá. Nem az aranyról van szó, hanem a főváros egy másik ékkövéről, a kisföldalattiról. A CNN a világ tizennyolc legjobb metróvonala közé sorolta a közel 130 éves múltra visszatekintő M1-es vonalat.

A CNN szerint az M1-es vonalat 1896-ban fejezték be, ami jelentős előrelépést jelentett a városi tömegközlekedés terén. Az állomásokon és a vasúti kocsikban elektromos világítást vezettek be, és ez volt az első olyan rendszer, ahol az áramellátás a felsővezetékről történt. A vonalat úgy tervezték, hogy a városlakókat a Városligetbe szállítsa anélkül, hogy villamoskocsikkal és villanyvezetékekkel rontsa az elegáns Andrássy úti utcaképet.

Kiss Róbert Richárd, turisztikai szakember szerint a kisföldalatti nemcsak megfelelő tömegközlekedési eszköz, hanem turisztikai szempontból is jelentős vonzerővel bír, és sokan kipróbálják, mivel a közlekedés egyben történelmi utazás is.

Európán belül a budapesti kisföldalatti a párizsi, a koppenhágai, a londoni, a glasgow-i, a kijevi, és a berlini hálózattal versenyzett a CNN listáján. A listára került még a pekingi, a tokiói, a szöuli, a New York-i, a mexikóvárosi, a szingapúri, a moszkvai, a sanghaji, a chicagói, a delhi és a hongkongi metró is.

Az első földalatti vasút Londonban nyílt meg 1863-ban, és ma is az egyik legnagyobb metróhálózat működik ott. Budapesttel ellentétben, ahol a világon elsőként villamosüzemű földalatti metrórendszert építettek ki. A magyar mérnökök a 19. század végén az elektromos meghajtású technológia legkorábbi úttörői közé tartoztak.

A Vörösmarty tértől a Mexikói útig haladó vonalat úgy tervezték, hogy anélkül szállítsa az utasokat a parkba, hogy a villamosokkal és a villanyvezetékekkel elrontanák az elegáns utcaképet. A vonal az elmúlt közel 130 év során számos változáson ment keresztül, de apró vonatai még mindig napi 80 ezer utast szállítanak egy négyvonalas hálózat részeként.

A kisföldalatti 2002-ben a világörökség része lett az Andrássy úttal együtt. A csempék, a kiírások a mai napig jellegzetesek. Az állomásokat eredetileg Zsolnay csempékkel burkolták, és a kisföldalatti 70 éven keresztül baloldali közlekedésű volt, ami csak az 1970-es évek végén változott meg.