A Niók új dimenziója: a kínai szuperautók intelligenciája

A Nio, a kínai autógyártó piac egyik újhullámos szereplője, nemrégiben Berlinben mutatta be legújabb technológiai fejlesztéseit, köztük az Adam nevű szuperszámítógépet és a LiDAR alapú okosvezetési rendszert. A cég szupergyors akkumulátorcsere-állomását is bemutatták, amely Biatorbágyon készül.

Berlinben a Nio technológiai központjának megnyitóján jártunk, ahol a cég vezetői, köztük Hui Zhang alelnök és Junwei Bao, a LiDAR-okat szállító Seyond ügyvezető igazgatója is részt vett. A Nio villanyautók agyát Adamnak hívják, amely négy Nvidia Drive Orin X chippel rendelkezik, összesen 68 milliárd tranzisztorral. A rendszer másodpercenként több mint 1 billió számítási műveletre képes, és a Nio állítása szerint kétszer erősebb a legközelebbi riválisánál.

A Nio jelenlegi modelljeiben 12 ultrahangos szenzor, 5 radar, egy LiDAR, 7 darab 8 megapixeles és 4 darab 3 megapixeles kamera található. A LiDAR fényviszonyoktól függetlenül 3D adatokat szolgáltat, míg a radarok olcsóbbak, de felbontásuk alacsonyabb. A vezetéstámogató rendszer ezen szenzorokra és a GPS-re épül.

A Nio új csúcsmodellje, az ET9 még nagyobb teljesítményű számítógéppel rendelkezik, amelyben kínai Shenji NX9031 chipek vannak, és ezek négyszer gyorsabbak az Nvidia hardvernél. Az ET9-ben két ilyen chip található, így a teljesítménye kétszerese az aktuális modelleknek.

A rendszert városban és autópályán is teszteltük, ahol a digitális műszeregységen több sáv is megjelenik, és a virtuális autó pontosan ott látszik, ahol valójában van. A táblafelismerés hibátlan, az adaptív tempomat finoman működik, és a rendszer képes vészfékezésre is, ha szükséges.

A Nio autói jelenleg a 2-es szintű önvezetést érik el, de a hardver képes a Level 3-as szintre is, csak engedélyeztetésre és finomhangolásra van szükség. A Seyond ügyvezetője szerint a Level 4 néhány év múlva érkezhet, de a teljesen önvezető Level 5 még mindig távoli jövőnek tűnik.

A Nio digitális asszisztensét Nominak hívják, amely egy teniszlabda méretű kis golyókijelző formájában jelenik meg az ET7-ben. A hangvezérlés gyors és hatékony, bár magyarul még nem tud, de egyszerű angol parancsokat már kezel.

Hamarosan részletes tesztben is beszámolunk majd a Nio villanyautóiról, addig is maradnak az első benyomások az ET7-tel és az ET5 Touringgal. A német-magyar gazdasági kapcsolatok erősítése mellett a delegáció célja kiemelten foglalkozik a hazai beszállítói arány növelésének elősegítésével, ami a Nio számára is releváns lehet, tekintettel arra, hogy a megbeszélések során különös figyelem irányul az autóipar jövőjére, különös tekintettel az elektromos járműgyártás területére. Magyarország fontosnak tartja az egységes uniós támogatási program létrehozását, amely jelentős mértékben növelheti az elektromos autók iránti keresletet, és ezáltal támogatva lesznek az országban működő nagy német autógyárak tevékenységei is. Nagy Márton és a Nemzetgazdasági Minisztérium delegációja Németországban tárgyal majd Robert Habeck gazdasági és klímaügyi miniszterrel, Florian Toncar pénzügyminisztériumi parlamenti államtitkárral, továbbá a BMW, a Mercedes és az AUDI felsővezetőivel, céljuk a magyar-német kapcsolatok erősítése. A kormány célja, hogy idén újraindítsa, jövőre pedig tovább emelje a gazdasági növekedést, amelyben a munkaerőpiaci aktivitás, a beruházások és a fogyasztás növelése mellett kulcsszerepet játszik a gazdaság dualitásának oldása. Ennek elérése érdekében 40-re kell növelni a nemzeti bajnokok számát, 20 ezerre szükséges emelni az exportképes kkv-k számát és nullára kell csökkenteni a profitegyenleg hiányát. Emellett a hazai „Tier 1” és „Tier 2” beszállítók részarányát 50 százalékra szükséges emelni. Mindezeket szem előtt tartva a delegáció célja a magyar-német gazdasági kapcsolatok további megerősítése mellett a hazai beszállítói arány növelésének elősegítése.