A Boeing válságban

A Boeing repülőgépgyártó cég helyzete egyre aggasztóbb, a CNN elemzése szerint komoly problémák sújtják a vállalatot.

A repülés biztonságát felügyelő hatóságok vizsgálják egy Boeing-dolgozó panaszát, aki szerint a 787-es Dreamliner gyártási folyamatában számos kritikus problémát észlelt, de a cégvezetés figyelmen kívül hagyta ezeket, és inkább áthelyezték a 777-es gépek gyártásához. A Boeing évek óta veszteséges, és az Alaska Airlines januári balesete sem vetít előre pozitív változást. A cég egyik bíráló munkatársát a következő héten meghallgatja a szenátus illetékes albizottsága, annak ellenére, hogy a Boeing határozottan ellenzi a bejelentő állításait.

Az Alaska Airlines esetében egy Boeing 737 Max ajtópanelje szakadt ki röviddel a felszállás után, ami kényszerleszállást eredményezett, de szerencsére senki sem sérült meg. A Boeing elnök-vezérigazgatója, David Calhoun elismerte a gyártási hibát.

A szakértők szerint a Boeing problémái mélyebbek, és a 1997-es Mc Donnell Douglas-szal történt egyesülés óta tartanak. A 737 Max gépek két súlyos balesete után két évre földön maradtak, de a Boeing állítása szerint a hibákat kijavították, és a gépek újra repülhettek. Azonban 2023 végén egy légitársaság újabb problémákat fedezett fel a 737 Max egyik kulcsfontosságú részében, ami az Alaska Airlines kényszerleszállásához vezetett. Az Egyesült Államokban a 737-es gépeket átvizsgálták és többségüket földre kényszerítették.

A repülésbiztonsági hivatal folyamatosan vizsgálja a Boeing gyártási folyamatát, és a vizsgálat vezetője, Mike Whitaker több problémát is jelzett. A Boeing közölte, hogy figyelembe veszik a bírálatokat és átszervezik a gyártást. A cég monopolhelyzete elkényelmesíthette, hiszen a hazai piacon nincs vetélytársa, és a világpiacon csak az Airbus maradt komoly versenytársnak.

A Boeing tőzsdei értékcsökkenése

A Boeing értéke 50 milliárd dollárral csökkent, mivel a részvényeinek értéke folyamatosan csökken a tőzsdén. A vezetők magas jövedelme ellenére a cég helyzete nem javul, és a bírálatok hatására a főnökök sorra jelentik be távozásukat. Dave Calhoun elnök-vezérigazgató is bejelentette, hogy az év végén távozik, 32,8 millió dolláros éves jövedelme és 45 millió dolláros távozási csomagja ellenére.