A Liberty Media tervei a MotoGP-vel

A Liberty Media, amely 2017-ben vásárolta meg a Forma-1-et, most a MotoGP-vel kapcsolatban is hasonló terveket szövöget. Április 1-jén bejelentették, hogy a cég felvásárolta a Dorna Sports 86 százalékát, így a MotoGP és a Superbike-világbajnokság is a Liberty Media égisze alá került.

A tranzakció során a Dorna Sportsot 4,2 milliárd euróra értékelték. A Liberty Media ezzel nemcsak a MotoGP, hanem a Moto2, Moto3, a MotoE és a női világbajnokság feletti irányítást is megszerezte. A MotoGP lesz a fő hangsúly, és a sikerrecept hasonló lehet, mint a Forma-1 esetében, bár a körülmények között vannak eltérések.

A MotoGP digitális jelenléte erős, például a Youtube-on 6,2 millió feliratkozóval rendelkezik, az Instagramon pedig közel áll az F1 követőinek számához. A Facebookon még népszerűbb is, 18 millió követővel. A sorozat Európa-központú, és a spanyol nyelvterület dominálja, ami korlátozza a földrajzi terjeszkedést. A 2024-es szezonban a versenyzők közel fele spanyol, és az Ibériai-félszigeten öt futamot rendeznek.

A Netflixen futó "Hajsza a túlélésért" sorozat mintájára készült Amazon MotoGP-sorozat nem érte el a várt sikert, részben a spanyol nyelvű beszélgetések miatt. A Liberty vezérigazgatója, Greg Maffei szerint a bevált minták segíthetnek a MotoGP-n is, de a sorozat csak egy a sok közül. A MotoGP irányítását a tervek szerint a jelenlegi vezetés kezében hagyják, akik 14 százaléknyi tulajdonrészt is megtartanak.

Az amerikai terjeszkedés a MotoGP számára is cél lehet, hiszen jelenleg csak egy futam van az Egyesült Államokban. Az argentin nagydíj jövő évre még biztosan van szerződése a MotoGP-vel, így legalább egy latin-amerikai versenyre számíthatunk 2025-ben. Magyarországon is terveznek MotoGP-világbajnoki futamot, vagy a Balaton Park Circuiton, vagy a Hungaroringen.

Az F1-et a Liberty 2017-ben szerezte meg, és sikeresen hozták el a XXI. századba. A digitális és közösségi média terén történt fejlesztésekkel, valamint a Netflix sorozattal új rajongói csoportokat vonzottak be. Az amerikai terjeszkedés eredményeként az USA-ban megrendezett nagydíjak száma 1-ről 3-ra nőtt. A tulajdonosok a szabályok módosításával is igyekeztek nézőbarátabbá tenni a sportot, például a sprintfutamok bevezetésével.

A Liberty-korszak sikerét mutatja, hogy a cég visszautasított egy 20 milliárd dolláros szaúdi ajánlatot, és a Forbes a világ legértékesebb sportbirodalmának ítélte.

2006-ban a CVC próbálta meg egyszerre birtokolni a Forma-1-et és a MotoGP-t, de az Európai Bizottság akkor ezt nem engedélyezte. A MotoGP jelenlegi vezetői nem aggódnak emiatt, hiszen a motorsport már nem rendelkezik külön piaccal, és csak egy kis részét képezi a szórakoztatóiparnak. Ha mégis el kellene adniuk a MotoGP-t, a katari állam sportbefektetési alapja és a TKO is érdeklődött a vásárlás iránt.