A villanyautózás krízise: korlátozások az e-töltők használatában

A villanyautók töltésének korlátozása válik egyre gyakoribbá a legnagyobb fogyasztású időszakokban, miközben a szolgáltatók pénzbeli ösztönzőkkel, kedvezményes tarifákkal és bónuszokkal próbálják elérni, hogy a tulajdonosok ne az esti órákban töltsék fel járműveiket.

Az elektromos hálózati kapacitás szűkössége világszerte problémát jelent, és a villamosenergia-hálózat fejlesztése nem tudta lépést tartani a felhasználói igények növekedésével, valamint a nap- és szélerőművek terjedésével. Vineet Mittal, az Avaada Group elnöke globális hálózati válságról beszél, és a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint 2040-ig meg kell duplázni a jelenlegi globális hálózatot a klímacélok eléréséhez.

A hálózat és rendszer irányítói többféle módon próbálják kezelni a problémát, például a megújuló kapacitás növekedésének lassításával, a naperőművek átmeneti lekapcsolásával, az energiatároló kapacitások fejlesztésével és az új e-töltők elhelyezésének optimalizálásával. Ezzel együtt azonban a legnagyobb fogyasztású időszakokban az e-töltők és kisebb részben a hőszivattyúk áramellátásának átmeneti korlátozására is szükség van.

Németországban az elosztó hálózatok üzemeltetői 2024 január 1-jétől korlátozhatják a hőszivattyúk és az e-töltők áramellátását, hogy megőrizzék a hálózat stabilitását. A Bundesnetzagentur előírása szerint az említett készülékek óránként legfeljebb 4,2 kilowatt villamos energiát kaphatnak, és a hálózati kapacitás szűkössége által sújtott felhasználók kompenzációban részesülhetnek.

Hollandiában a hálózatüzemeltetők figyelmeztettek, hogy az elektromos hálózati kapacitás kihasználtsága szinte minden tartományban maximális. A kormány ösztönzőket tervez bevezetni a nagyvállalatok csúcsidőszaki áramfogyasztásának csökkentésére, és egy regionális elosztóhálózat-üzemeltető a nyilvános e-töltők 16 és 21 óra közötti lekapcsolását javasolta.

Az Egyesült Királyságban a töltési pontoknak alapértelmezett beállításuknak kell lennie, hogy csak a csúcsidőszakokon kívül használhatóak, vagy DSR beállítással kell rendelkezniük. Az első V2G szolgáltatás 2024 februárjában indult, amely csúcsidőn kívül ingyenes töltést garantál azoknak, akik hozzájárulnak az akkumulátorokból származó energia visszatáplálásához.

Norvégia az okos töltési megoldásokkal és intelligens töltőszoftver alkalmazásával igyekszik biztosítani villanyautó-parkja energiaellátását, miközben fenntartja a hálózat stabilitását. A skandináv országban a villanyautósok a legmagasabb rendszerterhelésű és tarifájú fogyasztási csúcsidőszakokban is csatlakozhatnak a hálózathoz, de a töltés csak az alacsonyabb árazású időszakokban valósul meg.

Kínában a Kínai Kommunista Párt fontolóra veszi az elektromos járművek csúcsidőn kívüli töltésére vonatkozó ösztönzők bevezetését, és lehetővé teszi a V2G-t. A kapcsolódó új műszaki szabályokat 2025-ig kell megalkotni, és több mint 50 kísérleti programot indítanak országszerte.

New York városa az okostöltési szolgáltatás bevezetésével csökkenti a napon belüli és nyári fogyasztási csúcsidőszakokban a töltést, és az ügyfelek így évente akár 1000 dollárt is megtakaríthatnak.

A smart charging megoldások terjedéséhez szükséges a megfelelő jogszabályi környezet kialakítása és az autó- valamint elektromos töltő gyártók együttműködése. A kereslet oldali menedzsment és fogyasztó oldali válasz megoldások alkalmazásába nem csak az e-töltők és hőszivattyúk, hanem minden felhasználó bevonható, például a dinamikus villamosenergia-árazás bevezetésével, ami hamarosan Magyarországon is megvalósulhat.