Az előfizetések térnyerése forradalmasíthatja az e-kereskedelmet

Az előfizetéses modell, amely már a zenei és filmes streamingszolgáltatásoknál is megváltoztatta a piacot, most az e-kereskedelem világában is egyre nagyobb teret hódít. A The Business Research Company szerint a globális előfizetéses e-kereskedelem forgalma 2024-re elérheti a 330 milliárd dollárt, ami 66 százalékos növekedést jelent egy év alatt.

Magyarországon még kevésbé ismert ez a fajta e-kereskedelmi megoldás, de azok, akik elsőként vezetik be, jelentős versenyelőnyre számíthatnak. Stampf Attila, a Humanize társalapítója szerint az előfizetéses e-kereskedelem kiaknázatlan lehetőségeket rejt magában a hazai piacon.

A fogyasztók 59 százaléka a kényelem miatt részesíti előnyben az előfizetéseket, hiszen így időt takarítanak meg, és tervezhetőbbé válik a vásárlásuk. Az exkluzivitás is vonzó számukra, mivel az előfizetők hozzáférhetnek egyedi termékekhez és kedvező ajánlatokhoz. A specializált webkereskedőknél pedig nagyobb a hajlandóság a lojalitásra.

A kereskedők számára is előnyös lehet az előfizetéses modell, mivel stabilabbá és kiszámíthatóbbá válik az árbevételük. A rendszeres kapcsolattartásnak köszönhetően a hirdetésekre fordított költségek helyett saját hírlevelekkel és a weboldalukon keresztül érik el a vásárlókat. A Harvard Business Review által publikált kutatás szerint egy meglévő vásárló megtartása akár huszonötször olcsóbb lehet, mint egy új vásárló megszerzése, így az előfizetővé tétel jelentős megtakarítást jelenthet a marketingköltségek terén.

Az előfizetéses rendszer a logisztikát is hatékonyabbá teheti, hiszen a rendszeres vásárlások tervezhetőbbé teszik a házhozszállítást, és a logisztikai partnerek is kedvezőbb díjakat kínálhatnak. Ez a költségcsökkentés a kereskedők és a vásárlók számára is előnyös lehet.

Az előfizetéses e-kereskedelem nemcsak a kereskedőknek és a vásárlóknak nyújt előnyöket, hanem társadalmi szinten is hasznos lehet. A rendszeres, előre tervezett beszerzések révén a vállalkozások pontosabban tervezhetik a keresletet, csökkentve a felesleges termelést és a készletezést, ezáltal hozzájárulva a fenntarthatósághoz.