A magyarok műszaki cikk vásárlási szokásai

A magyar vásárlók a műszaki boltokban leginkább az olcsó és energiatakarékos termékeket részesítik előnyben, még akkor is, ha ezek nem felelnek meg minden szempontból az eredeti elképzeléseiknek.

A MediaMarkt vezetői szerint az emberek elkezdték bepótolni a tavaly elhalasztott vásárlásokat, de a műszaki boltok helyzete csak lassan javul. A középső árkategória iránti érdeklődés szinte eltűnt, a vásárlók vagy a prémium, vagy a belépő szintű termékeket keresik.

A Media Markt felmérésében részt vevők 42 százaléka érezte romlott anyagi helyzetét tavaly ősz óta, és nem vár javulást. A válaszadók 22 százaléka szerint gazdasági helyzetük változatlan, de nem optimisták a jövőt illetően. A megkérdezettek 23 százalékának 31 és 50 ezer forint között nőttek a havi fix kiadásai.

A Media Markt üzleteiben a látogatószám csökken, de a vásárlók bátrabban költenek, valószínűleg a korábban elhalasztott vásárlásaikat pótolva. Az energiatakarékos termékek forgalma 10-15 százalékkal nőtt az energiát nem takarékosító termékekhez képest. A lefelé vásárlás is megindult, a műszaki cikkeknél a válaszadók 62 százaléka vásárolt olcsóbb, de nem minden szempontból megfelelő terméket.

A magyar vásárlók számára az ár a legfontosabb tényező, ezt követik a termék funkciói és az energiatakarékosság. A szolárgenerátorok és az e-rollerek iránti kereslet jelentősen nőtt, míg a tévék iránti érdeklődés csökkent a fiatal generáció körében, akik inkább mobilokat és számítógépeket használnak. A foci-Eb kapcsán azonban 15-30 százalékos növekedést várnak a tévék iránti keresletben.

A Media Markt a helyzet javulását várja az év második felében, terjeszkedési terveik is vannak: Egerben nyílik meg az új áruház május végén, és egy logisztikai központ Ecseren augusztusban. Az infláció, a reálbércsökkenés, az élelmiszerárak száguldása rontotta a kilátásokat, a GDP 0,8 százalékkal csökkent tavaly, de az idei első negyedévben már látszódnak a visszarendeződés jelei. A magyaroknak a legfontosabb szempont továbbra is az ár, utána a felhasználhatóság és a funkció, míg a márka csak ötödik helyen van. A MediaMarkt sajátmárkás termékeire is nő az igény, amelyek ugyanazt tudják, mint a nagy márkák, de kedvezőbb áron érhetők el.

A MediaMarkt vezetői szerint a kilátások javultak, és egyre inkább látszik a fény a kiskereskedelem alagútjának végén. Az Air Fryer továbbra is slágertermék, bár az olcsó készülékek nem hatékonyak eléggé, és sok negatív visszajelzést kapnak róluk. Az online platform átszabása mellett a vállalkozásoknak szóló B2B kereskedelmet is erősítik.

A Media Markt idén elindítja a mobiltelefonokra és notebookokra vonatkozó csereprogramját, ahol a régi készülékeket visszavásárolják és felújítás után újra értékesítik. Más országokban már a mosógépek és hűtők visszavételét és felújítását is gyakorolják. A használt termékek mellett megjelenik a teljes felújítás (refurbish) és a termékfrissítés lehetősége is. Például a leromlott telefonunkat, laptopunkat bevihetjük az üzletekbe, ahol megjavítják, ezzel 2-3 évvel is meghosszabbítható a termékek életciklusa. Az idei év végén érkezhetnek a használt termékek a MediaMarktba, amelyeket a vásárlók bevisznek, és a MediaMarkt saját rendszerében felújít és újraértékesít. A termékvisszavásárlás már most is elérhető, és bármilyen terméket beszámítanak, olyat is, amit nem tőlük vásároltak.

A fiatalok tanítják az idősebb generációkat a műszaki termékek életciklusának kitolására és a használt cikkek felújítására vagy visszacserélésére. A tudatos fogyasztásra próbálják sarkallni a vásárlóikat, ezzel nyilvánvalóan csökkenthető a vásárlás okozta környezetterhelés.