Megállapodás a nem orosz olaj beszerzéséről

A Mol és a Janaf horvát kőolajvezeték-üzemeltető vállalat szerződést kötött az év végéig tartó olajszállításról és tárolásról, melynek keretében 2,2 millió tonna olaj érkezik majd az Adria vezetéken keresztül.

A Bloomberg értesülései alapján a vg.hu beszámolója szerint a Janaf vállalat 2024 végéig összesen 2,2 millió tonna kőolajat szállít a magyar olajtársaságnak. A megállapodás részeként a Krk szigetén lévő Omisalj terminálon 79 385 köbméter, míg a sziszeki terminálon további 70 ezer köbméter nyersolaj tárolását biztosítják a Mol számára.

A szerződés pénzügyi részleteit nem hozták nyilvánosságra, de a Mol álláspontja szerint a szállítás költségei jelentősen meghaladják a piaci árakat. Az Erste kommentárja szerint a megállapodás megkötése várható volt, és a magasabb díjról is lehetett már korábban hallani.

A Janaf és a Mol közötti nézeteltérés 2023 óta húzódik. A magyar olajvállalat szerint a horvát cég visszaél a helyzetével és indokolatlanul magas árakat számít fel a szállításért. Ezzel szemben a Janaf elutasítja a vádakat, állításuk szerint az árképzésnél alkalmazott módszertan minden felhasználó számára egyenlő bánásmódot garantál, és a díjak a csővezetékben meglévő részesedéshez kapcsolódnak, amivel szerintük a Mol is tisztában van.

A Mol számára különösen fontos a tranzitdíj kérdése, mivel a százhalombattai és pozsonyi finomítók az orosz Barátság vezetéken kívül csak az Adria vezetéken keresztül juthatnak olajhoz. Az uniós szankciók értelmében a kelet-európai finomítók ugyan feldolgozhatnak orosz olajat, de az abból származó termékeket csak belföldön értékesíthetik. Exportra csak az alternatív forrásokból származó nyersanyag arányában van lehetőség, ezért a Molnak elengedhetetlen a nem orosz olaj beszerzése.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a magyar kormány, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter vezetésével, nyomást gyakorol az üzemanyag-kereskedőkre az üzemanyagárak csökkentése érdekében, ami a Mol számára további kihívást jelent. A két cég között nem ez az első megállapodás, hiszen tavaly év elején is összejött egy, csak az akkor néhány hónapra és félmillió tonna nyersolajról szólt.

A friss megállapodás különösen fontos, mivel a korábbi hivatalos szerződés december végén lejárt, és a Janaf idén is szállított már olajat a Molnak, megállapodás híján azonban nem lehetett tudni, hogy mekkora számlát fog kiállítani a horvát fél. A technikai együttműködés tehát töretlenül fennállt a két vállalat között, és a magyar cég januárban 25 ezer tonna olajat hozott be Magyarországra az Adrián keresztül. Az elmúlt években átlagosan 1,7-2 millió tonna olajimportot bonyolított a Mol Horvátországból, ami 3,4 millió tonna körülre emelkedett 2023-ban.