A Facebook algoritmusának furcsa mellélövései

A Facebook algoritmusai néha meglepően tévednek, amikor automatikusan szűrik a felhasználói tartalmakat, és olykor teljesen ártalmatlan posztokat is szabályszegőnek minősítenek.

A közösségi média óriásának algoritmusai gyakran okoznak fejtörést a felhasználóknak, amikor a végtelen mennyiségű új poszt közül próbálnak kiszűrni minden szabályszegő tartalmat. Kiss László csillagász például a Magyar Tudományos Akadémia Csillagászati és Űrfizikai Tudományos Bizottságának és a Wigner Fizikai Kutatóközpont űrfizikusainak üléséről posztolt képeket, amelyeket a Facebook algoritmusai „szexuális tevékenységre való felajánlkozásnak” minősítettek, holott a képeken csupán tudósokat lehetett látni egy asztal körül ülve, egy kivetítőt nézve.

Martos Gábor író hasonló helyzetbe került, amikor új könyvét szerette volna bemutatni a közösségi oldalon. A könyv borítóján egy kilenc éves lány, Stuart Mária Henrietta portréja szerepelt, melyet Antoon van Dyck festett 1641-ben. A Facebook technológiai eszközei azonban úgy ítélték meg, hogy a bejegyzés hasonlít azokra a posztokra, amelyek erőszakot vagy durva tartalmat jelenítenek meg, ezért a poszt terjedését korlátozták.

Egy zárt csoportban is előfordult hasonló eset, ahol a Facebook „felnőtt meztelenkedés és szexuális tevékenység” miatt korlátozta egy kép terjedését, amelyen valójában csak két kutya látható egy autó előtt, ruha nélkül.

A Telex Facebook-oldalán is tapasztaltuk már az algoritmus tévedéseit.

Egyik napfogyatkozásról szóló cikkünket túl szexinek találta, míg a rákosrendezői tűzről készült képeinket túl erőszakosnak ítélte meg. Hasonlóan jártunk egy betörésről szóló posztunkkal, és egy a petefészek sejtjeiről szóló bejegyzésünkkel is. Ezekben az esetekben a korlátozás annyit jelentett, hogy a bejegyzéseket ritkábban jelenítette meg a felhasználók hírfolyamában. Az ilyen tévedéseket általában gyorsan orvosolni szoktuk, jelezzük a hibát, és a Facebook felülvizsgálat után helyreállítja a posztokat.

A Facebook algoritmusának hibái nem új jelenségek, már 2020-ban is előfordult, hogy az algoritmus túl szexinek talált néhány hagymát egy reklámban. Az algoritmus működése kívülről átláthatatlan, és nem várható, hogy a közeljövőben eltűnnek az ilyen tévedések.