Lady Gaga szembekerült az Európai Unióval

Lady Gaga amerikai énekesnő Instagram-posztja, melyben egy migrén elleni gyógyszer reklámját osztotta meg, komoly kihívás elé állította az Európai Unió digitális jogszabályainak érvényesítését.

Az Európai Unióban tilos a vényköteles gyógyszerek nyilvános reklámozása, ellentétben az Egyesült Államokkal, ahol ez megengedett. Lady Gaga azonban egy olyan reklámot tett közzé Instagram-fiókjában, amelyet a Pfizer szponzorált, és ez felveti az EU digitális szabálykönyvének hatékonyságát az interneten. A Politico szerint az internetes érvényesítés és betartatás nehézségei miatt az EU küzd a digitális jogszabályainak alkalmazásával.

A világsztár énekesnő, aki 56,5 millió követővel rendelkezik, a képaláírásban jelezte, hogy a videó kizárólag az amerikai közönségnek szól, de tudomásul veszi, hogy az európaiak milliói is megtekinthetik.

Alexandra Geese, a Zöldek politikusa, reagálva a helyzetre, hangsúlyozta, hogy a Meta cégnek, az Instagram anyavállalatának, azonnal el kell távolítania az illegális hirdetést, és intézkedéseket kell hoznia az ilyen jogsértések megelőzésére. Geese szerint a platformok csak akkor fognak megfelelni az EU szabályainak, ha az Unió politikai akaratot mutat azok érvényesítésére.

Margrethe Vestager, az Európai Bizottság alelnöke elmondta, hogy az EU új digitális törvényei szerint csak akkor avatkozhatnak be, ha az emberek jelzik az illegális tartalmakat. Ez azt jelenti, hogy a beavatkozásra csak azután kerülhet sor, hogy a felhasználók milliói már láthatták az adott tartalmat. Vestager hozzátette, hogy ha a felhasználók jelentik az illegális tartalmat, és a platformok nem távolítják el azt, akkor a Bizottság lépéseket tehet és eljárást indíthat az ügyben.