Japánban egyre több a külföldi munkavállaló az autóiparban

Japán gazdasága már nem zárkózhat el a külföldi vendégmunkásoktól, különösen az autóiparban, ahol az ázsiai országokból érkező fiatalok töltik be a szakmunkások hiányát.

A japán autógyártás iránti közömbösség miatt a helyi fiatalok helyett egyre több külföldi diák tanul szakmunkásképzőiben, mint például a Toyota, a Honda és a Nissan iskoláiban. A koronavírus-járvány után, amikor Japánt szinte teljesen elzárták a külvilágtól, jelentősen megnőtt a külföldi munkavállalók száma. A tokiói munkaügyi minisztérium adatai alapján 2021 októberében már 2 millió külföldi dolgozott Japánban, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, és ezen belül a legnagyobb csoportot a vietnámiak alkották.

A Toyota képzési központjában tanuló diákok negyede külföldi, ez kétszerese a pandémia előtti adatoknak. Az intézmény vezetője a Nikkei Asia gazdasági hírügynökség szerint aggódik, hogy a külföldi munkavállalók számának növekedése miatt veszélybe kerülhet a japán feldolgozóipari kultúra, ami komoly gazdasági következményekkel járhat.

A japán kormány a „speciálisan képzett munkásoknak” járó tartózkodási engedéllyel próbálja ösztönözni a külföldiek foglalkoztatását az autószerelő iparban. 2022-ben minden öt autószerelési állásajánlatra csupán egy jelentkező akadt, miközben 331 ezer autószerelő szolgálta ki a 82 milliós japán autóállományt.

A japán fiatalok egyre inkább a továbbtanulást részesítik előnyben, és lenézik a "veszélyes és koszos" fizikai munkákat. A szakértők szerint az autóipar iránti érdeklődés csökkenésében szerepet játszik az is, hogy a fiatalabb generációk tagjai nem rajonganak az autókért úgy, mint az előző korosztályok.