Kína elektromos autó export tervei új hajóflottát igényelnek

Kína ambiciózus terveket szövöget az elektromos járművek exportjára vonatkozóan, amelyek megvalósításához szükségessé vált a hajóflotta jelentős bővítése.

A kínai autógyártók törekvése, hogy elektromos járműveiket százezres nagyságrendben juttassák el a világ minden tájára, egyre több autószállító hajó igénybevételét teszi szükségessé. A kereslet mértéke olyan magas, hogy Kína célul tűzte ki, hogy rövid időn belül a világ negyedik legnagyobb hajóflottáját hozza létre, és új kereskedelmi útvonalakat alakítson ki kifejezetten a kínai autók számára.

A Reuters által ismertetett Veson Nautical hajózási tanácsadó cég adatai szerint Kína jelenleg a világ nyolcadik legnagyobb hajóflottáját birtokolja, 33 autószállító hajóval. Ezzel szemben Japán áll az élen 284 hajóval, Norvégia 102-vel a második, Dél-Korea pedig 72 hajóval a harmadik helyen található, míg a Man-sziget 61 hajóval a negyedik.

A kínai vállalatok azonban már 47 új hajó megrendelését adták le, amely a globális megrendelések negyedét képviseli. A hajók vásárlói között megtalálhatóak a SAIC Motor, a Chery, a BYD, valamint a COSCO és a China Merchants hajózási társaságok, amelyek a kínai autógyártók érdekeit képviselik.

A RORO (roll-on/roll-off) autószállító hajók, amelyekbe a járművek egyszerűen be- és kigurulhatnak, egyre nehezebben elérhetőek és a bérlésük díja is jelentősen megemelkedett. A napi bérleti díj elérheti a 115 000 dollárt, ami több mint hétszerese a 2019-es árnak. Emiatt a vállalatok inkább saját hajók építése mellett döntöttek.

Kína már túlszárnyalta Japánt, mint a világ legnagyobb autóexportőre. A BYD például tavaly több mint 240 000 járművet exportált, ami a globális eladások körülbelül 8 százalékát tette ki. A tervek szerint idén akár 400 000 elektromos autó exportját is megcélozhatják.